DOI QR코드

DOI QR Code

User-Created Contents Business : Taxonomy and its Implications

UCC 비즈니스 유형 및 활성화 장애요인 연구

  • Published : 2007.11.30

Abstract

As the Internet is more embedded in people's lives, users draw on new Internet applications to express themselves through user-created contents(UCC). UCC is defined as content that is made publicly available over the Internet, reflects a certain amount of creative effort and is created outside of professional practices. This study describes the rapid growth of UCC as well as its increasing role in network-based communication. Based on the definition of UCC and the structure of emerging value chain, a taxonomy of UCC businesses is presented : UCC e-marketing business, UCC publishing business, UCC e-retailing business, and UCC development software business. This paper concludes with implications for platform and internet access providers.

본 연구는 UCC의 비즈니스적 측면을 중심으로 UCC의 실태를 포탈업체, 동영상 및 인터넷 서비스업체, 일반업체, 언론사 및 미디어업체, 그리고 정치분야를 중심으로 개략적으로 진단한 후, UCC 비즈니스 모델의 유형화를 시도하였다. UCC 비즈니스는 크게 UCC e-마케팅 비즈니스, UCC 퍼브리싱 비즈니스, UCC e-소매 비즈니스 및 UCC 관련 소프트웨어 비즈니스 등으로 구분할 수 있다. 이런 유형화 및 UCC의 가치창출체인을 토대로 UCC 비즈니스의 문제점을 탐색하고, 이를 극복하기 위한 몇 가지 비즈니스적 함의를 제시해 보고자 하였다.

Keywords