THE RELATIONSHIP BETWEEN ORAL STATUS AND DENTAL CARIES ACTIVITY ON MENTAL RETARDATION STUDENTS

정신지체 학생의 구강실태 및 우식활성도에 관한 연구

  • Han, Soo-Keong (Graduate School of Education, Chosun University) ;
  • Kim, Nam-Soon (Graduate School of Education, Chosun University) ;
  • Cho, Hong-Kyu (Kwangju Health College) ;
  • Song, Ho-Jun (School of Dentistry and Dental Research Institute, Chonnam National University) ;
  • Choi, Choong-Ho (School of Dentistry and Dental Research Institute, Chonnam National University) ;
  • Choi, Nam-Ki (School of Dentistry and Dental Research Institute, Chonnam National University)
  • 한수경 (조선대학교 교육대학원) ;
  • 김남순 (조선대학교 교육대학원) ;
  • 조홍규 (광주보건대학) ;
  • 송호준 (전남대학교 치의학전문대학원 및 치의학연구소) ;
  • 최충호 (전남대학교 치의학전문대학원 및 치의학연구소) ;
  • 최남기 (전남대학교 치의학전문대학원 및 치의학연구소)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

The purpose of this study is to evaluate oral health status, caries-inducing bacterial activity of the mental retardation students, and developing motivation method for improving oral hygiene management by clarifying the relationship between caries-inducing bacterial activity and oral health status of mental retardation students. Caries experience indices, caries susceptibility test, gingival health evaluation, and oral hygiene management and oral health survey were performed. Results were as follows : 1. The DMFT index of disabled students(12 years) was 2.07. 2. The gingival inflammation was occurred more frequently in older ages. 3. There also was a high positive correlation between caries incidences and the results of caries-inducing bacterial activity test especially in deciduous teeth. This result suggested that the Dentocult SM mutans test as a caries activity test is a reliable method for measuring the status of dental caries in mental retardation students. Because it would motivate the mental retardation students to care more actively for their oral hygiene if they learn how much dental caries-inducing bacteria are living in their mouth by observing the bacterial colony on the cultured test strip, it can become a possibly efficient educational tool for the mental retardation students.

본 연구의 목적은 정신지체 학생의 구강건강 실태 및 치아우식 활성도를 평가하여, 학생들의 구강건강 증진을 위해 필요한 교육 방안을 모색하고, 실제적인 구강건강 관리 향상을 위한 기초 자료를 마련하고자 하는 것이었다. 광주광역시 소재 S 정신지체특수학교 유아부부터 고등부까지의 학생을 대상으로 조사를 실시하였다. 구강건강실태를 평가하기 위한 구강검사는 213명에 대해 시행하였으며, 치아우식활성도 검사는 197명에 대해 시행하였다. 치아우식활성도 평가를 시행한 197명의 정신지체 학생 중 우식활성이 고도인 학생은 33명(16.77%)으로 나타났으며, 13세 이하가 그 이상의 연령에 비해 치아우식활성도가 높았다. 치아우식활성도의 경중도와 치은염 유무와는 관련성이 없는 것으로 나타났다. 정신지체 장애학생의 치아우식활성도 경중과 치아우식경험지수와의 상관성을 평가한 결과, 치아우식활성도가 증가할수록 우식경험치율과 우식경험치지수가 높은 양상을 보였으며, 특히 유치의 경우 우식경험유치율 및 우식경험유치지수는 치아우식활성도와 높은 상관성을 보였다.

Keywords