감성 형용사의 모형에 관한 연구

A study on the model of sensitive adjectives

  • 엄경배 (군산대학교 컴퓨터 정보과학과) ;
  • 최득수 (군산대학교 컴퓨터 정보과학과)
  • 발행 : 2007.04.28

초록

본 연구에서는 벽지를 위한 감성을 나타내는 형용사들의 대표 감성 형용사를 찾는데 목적이 있으며 이는 몇 개의 대표 감성요인을 이용하여 전체를 잘 설명할 수 있는 모형을 구축하기 위한 것이다. 설문조사, 현장조사, 인터넷조사등 다양한 방법을 통하여 형용사가 수집되었고 수집된 형용사들의 대표형용사를 찾기위해 분산을 고려한 요인분석 방법을 이용하였다. 선행 연구들에서 사용한 요인분석 방법으로는 데이터의 분포정보를 평균값에 집약함으로서 생기는 정보의 손실과 감성표현에 대하여 개인에 따른 의식의 차이를 다룰 수 없다. 따라서 본 연구에서는 이를 다루기 위해 분산을 고려한 요인분석 방법을 이용하였다. 분석결과 요인의수를 3개로 하였을 경우 79.5%의 설명력이 있는 것으로 나타났고 몇몇 형용사에서 개인에 따른 감성차를 잘 반영함을 알 수 있었다. 이 결과를 이용하여 소비자들을 위한 벽지추천 모형을 개발하는데 활용할 수 있을 것으로 기대된다.

In this reaearch, our goal is to find the representative adjectives which express the sensitivity for wall paper. We want to make a model which can explain the whole by using the representative adjectives. We got the adjectives through the questionnaire survey, field survey, and internet survey. To find the representative adjectives, we used modified factor analysis. The factor analysis used in preceding research can not control the individual difference of sensitivity, because the distribution information of data is concentrated into the mean. So, we used the modified factor analysis to control it. The experimental result showed that the reduced factors could account about 79.5% when the number of factor are three. The individual difference of sensitivity was reflected in some adjectives. This result can be used to make a recommending model for wallpaper.

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