Abstract
The conjoint analysis is widely accepted in the field of marketing as a way to understand and incorporate the structure of customer preferences into the new product design process. We apply the conjoint analysis for understanding preferences about after school computer courses in elementary schools. We show that the artificial neural network analysis in addition to the conjoint analysis is very useful to understand the needs of elementary school students about after school computer courses.
컨조인트 분석은 경영학에서 제품 대안들에 대한 소비자의 선호 정도로부터 소비자가 각 속성에 부여하는 상대적 중요도와 각 속성수준의 효용 부분가치를 추정하는 분석방법이다. 본 논문에서는 초등학교 컴퓨터 특기 적성 교육 과목들에 대한 학생들의 선호정도를 컨조인트 분석을 통해 알아보았다. 그 과정에서 특별히 인공 신경망 분석을 부가적으로 수행하면 보다 많은 유용한 지식을 얻을 수 있음을 중점적으로 다루었다.