DOI QR코드

DOI QR Code

Willingness to Pay for Residential Water on Drought Conditions

가뭄시 가정용수에 대한 소비자 지불의사

  • 박두호 (한국수자원공사 수자원연구원) ;
  • 박윤신 (한국수도경영연구소)
  • Published : 2007.11.30

Abstract

This Research analyzes the consumers' willingness to pay(WTP) for residential water on severe drought condition. The 7 large cities and 32 chronicle drought regions have been selected for this research survey. Results show that the consumers of large cities, which are relatively rich, think water quality is more important than quantity, but the consumers of 32 chronicle drought regions expressed just opposite. Dichotomous choice and open-ended questionnaire are mixed for the survey and Tobit model is applied in the analysis. As we expected, the higher the education level, the number of household member, and the income, the higher the WTP. When there is 25% reduction of supply, the WTP is about $2 per month. Contrary to the expectation, WTP is just slightly increased for 50% of water supply reduction. This is because of the resistance of tax as well as the limited actual experiences of water shortage so, they underestimated it. In any cases, actual WTP for actual water shortage is much higher than this result. More effective water supply and distribution schedule must be ready as a national and local level to prepare severe drought in the near future. Consumers are willing to pay higher price than the current level for water security. Water distributional system should be reconsidered and alternative source of water also be prepared.

본 연구는 가뭄시 제한급수를 할 경우 이에 대한 소비자의 지불의사를 추정코자 하였다. 7대 특 광역시와 32개 가뭄상습지역에 거주하는 일반인을 대상으로 가정용수 수요패턴과 가뭄을 고려한 가정용수의 가치를 추정하였다. 조사결과 상대적으로 부유한 특 광역시 주민들은 수돗물의 수량보다는 수질을 더 중요하게 생각하였고 상습가뭄지역의 주민들은 수질도 중요하지만 수량의 중요성을 강조하고 있다. 지불의사 추정을 위한 설문은 양분선택형과 개방형을 혼합하였고, 모형은 Tobit모형을 이용하였다. 예상대로 교육수준이 높을수록, 가구수가 많을수록, 소득이 높을수록 지불의사가 높은 것으로 나타났다. 가뭄으로 인해 가정용수의 25% 제한시 일인당 WTP가 약 2,010원으로 추정되었다. 그러나 예상과는 반대로, 50% 제한시에는 25% 경우 보다 조금밖에 증가하지 않았다. 이는 소비자들의 조세저항 때문이기도 하고 실제 그 같은 가뭄을 경험하지 못했기 때문일 것이다. 그럼에도 불구하고 실제 가뭄상황에 대한 소비자들의 WTP는 본 연구보다 훨씬 높을 것으로 판단된다. 중앙정부 및 지방정부들은 가까운 미래에 찾아올지도 모르는 가뭄으로 인한 물부족에 대비하여 보다 효율적인 물공급 및 분배체계를 갖추어야 할 것이며 소비자들 역시 생활용수의 확보를 위해 현재의 물 값 이상의 비용을 지불할 의사가 있음을 제시하고 있다. 따라서 정부는 상수도의 급수체계조정 및 비상시 대체수자원을 확보할 수 있는 대안을 시급히 강구해야 한다.

Keywords

References

  1. City of New Yrok (1998). Drought .Management Plan and Rules, Department of Environmental Protection, City of New York
  2. Dwrokin, J. (1973). Global Trend of Natural Disaster 1947-1973, Natural Hazards Research Working Paper No. 26, Institute of Behavioral Science, University of Colorado, Bowder, Colorado
  3. Griffin, R. C. and Mjeldg, J. W. (2000). 'Valuing Water Supply Reliability', American Journal of Agricultural Economics, Vol. 82. pp. 414-426 https://doi.org/10.1111/0002-9092.00035
  4. Howe C. W., and Smith M.G. (1994). 'The Value of Water Supply Reliability in Urban Water Systems', Journal of Environmental Economics and Management, Vol. 26. pp. 19-30 https://doi.org/10.1006/jeem.1994.1002
  5. IPCC (2007). Climate Change 2007:Impacts, Adaptation and Vulnerability, Intergovernmental Panel on Climate Change
  6. Kates, R. W. (1979). The Australian Experience: Summary and Prospect, Heathcote, R. L. and Thorn, B. G, Natural Hazards in Australia, Australian Academy of Science, Canberra, pp. 511-520
  7. Loucks, P. D. (2005). Decision Support Systems for Drought Management, Drought Management and Planning for Water Resources. Edited by Andreu, Joaquin., Rossi, Giuseppe., Vagliasindi, Federico., and Vela, Alicia. Taylor & Francis, pp. 119-132
  8. National Drought Mitigation Center (2003). University of Nebraska, Lincoln, Website, http//www.drought.unl.edu/
  9. OTA(Office of Technology Assesment) (1993). Preparing for an Uncertain Climate, Vol. 1. OTA-O-567. Washington, DC U.S. Government Printing Office
  10. Russell, Clifford S., Arey, David G. and Kates, Robert W. (1970). Drought and Water Supply: Implications of the Massachusetts Experience for Municipal Planning, Johns Hopkins Press for Resources for the Future Inc., Baltimore