A Study on the Determinants Analysis of the Port Competitiveness and development Strategies of Busan New Port

항만경쟁력 결정요인 분석과 부산 신항의 발전 전략에 관한 연구

  • 신계선 (동아대학교 경영대학 국제무역학과)
  • Published : 2007.03.31

Abstract

Under the influence of ever-globalized world economy, Yangsan Port of Shanghai, a central hub of Chinese economy, was opened up on Dec. 1, 2005 in the expectation of heart of northeast Asian harbor logistics. It has triggered severer competitions among northeast Asian ports. In an effort to keep robust standing as a central port of northeast Asia, Korea has still built additional new ports and opened up 3 docks in Nov. 2005. Amid these changing port environments, it is foremost to take the competitive edges of new ports in advance of major rival ports in the interest of preoccupying the standing of those new ports as the central hub of northeast logistics. According to the developmental strategies of new ports can be summed up as follows: First, it is required to separate port development from marketing as a part of separating developmental entity from management/maintenance entity. Second, it is required to develop dedicated port for feeder vessels along with new ports to save more time and cost spent by shipping companies. Third, the attraction of jumbo shipping companies to port development needs differentiated countermeasures for each shipping company, and those measures should be taken in advance before jumbo shippers decide their own shipping strategies in future. Fourth, in terms of incentives for attracting jumbo shipping companies, it is required to offer the incentives to them in using new ports in connection with Busan ports. Fifth, it is critical to set up a benchmark of competitors(ports) for establishing one-stop automatic administration process system upon developing ports. Finally, it is required to prepare a plan for using rearward lands in connection with ports for more efficient use of development complex behind port.

세계경제의 국제화 흐름에 따라 중국 경제 중심축의 하나인 상하이 양산항이 2005년 12월 1일에 개장하여 동북아 항만물류의 중심지를 목표로 출발하였으며, 이로 인해 동북아 항만들의 경쟁이 심화되기 시작하였다. 따라서 동북아의 중심항만으로서 위치를 확보하기 위한 노력으로 우리나라 역시 신항을 건설하고 있으며, 2005년 11월 3개 선석을 개장하였다. 이러한 항만환경의 변화 속에 신항을 동북아 물류 중심지로 선점하기 위해서는 주요 경쟁항만에 비해 신항의 경쟁력을 확보하는 것이 무엇보다 중요하다. 따라서 신항의 발전전략으로는 첫째, 개발 및 관리 운영 주체의 분리로 항만개발과 마케팅을 분리하여야 하며, 둘째 피더선 전용부두를 항만개발과 함께 개발하여 선사들의 시간과 경비를 감소시켜야 하며 셋째, 항만개발 시 초대형 선사를 유치하기 위해서는 각 선사별 대응전략이 필요한데, 이러한 전략은 초대형 선사들이 향후 선박 운항전략을 결정하기 전에 실시하여야 한다. 넷째, 초대형 선사유치를 위한 인센티브 부여면에서 신항은 물론 기존의 부산항과 연계적으로 인센티브를 부여하여야 하며, 다섯째 항만개발 시 행정프로세스의 One-stop 자동화시스템구축을 위한 경쟁항만의 벤치마킹도 중요하다. 여섯째, 항만배후단지를 효율적으로 이용하기 위한 항만과 연계된 배후단지 이용계획을 수립하여야 한다.

Keywords