A Study on the Design of Madeleine Vionnet

마들렌 비오네의 디자인 연구(硏究)

  • Choi, Jin-Young (Dept. of Clothing and Textiles, Ewha Womans University) ;
  • Cho, Kyu-Hwa (Dept. of Clothing and Textiles, Ewha Womans University)
  • 최진영 (이화여자대학교 대학원 의류직물학과) ;
  • 조규화 (이화여자대학교 의류직물학과)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

Madeleine Vionnet(1876$\sim$1975, France),the most prominent figure of the 20th century draping, started her apprentice in France in 1888 and expressed feminity of adult products through her various works until she closed the house in 1940. The feminine designs of the adult style appeared in 1930s, whose characteristics were silhouette and details that emphasize the body, and bias designs. Not only Vionnet, but also Chanel and Schiaparelli were the representative female designers at that time. The preliminary researches of Vionnet designs were mostly focused on her cutting methods. This paper purports to examine Vionnet's bias cutting method, to compare Vionnet with female designers of Chanel and Schiaparelli who led the mode of 1930s with feminine designs for the adult products in that period, and then to attempt creative designs by use of bias cutting.

Keywords

References

  1. 전혜정(1991), "Vionnet작품의 구성원리와 기법에 대한 연구", 복식, 17
  2. 김희균(2000),"바이어스 드레이핑 디자인 연구", 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  3. 비오네의 재단방법은 Betty Kirke(1991)의 "Madeleine Vionnet"라는 문헌에 자세히 소개되고 있어 이를 참고하였다
  4. 본 연구자가 특히 비오네의 디자인을 1930년대 중심으로 연구하는 것은 1929년부터 바이어스 재단을 시작하여 1930년대 가장 많은 작품을 제작하였기 때문이다
  5. 조규화 외(2004), "패션미학", 수학사, p.199
  6. David Bond(1992), "Glamour in Fashion", London: Guinness Publishing, p.20
  7. 김희균(2000), "바이어스 드레이핑 디자인 연구", 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 p.16
  8. 조규화 외(2004), "패션미학", 수학사, pp.205-206
  9. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.32
  10. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.46
  11. 전혜정(1991), 복식 17, pp.215-216
  12. 김희균(2000), "바이어스 드레이핑 디자인 연구", 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, pp.26-27
  13. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, pp.51-58
  14. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.72
  15. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.87
  16. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.89
  17. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.84
  18. Betty Kirke(1991), "Madeleine Vionnet", San Francisco : Chronicle Books, p.102
  19. 고데(godet):스커트나 인버티드의 스커트 등의 플리츠나 플레어를 넣어 동작을 편하게 하거나 유동적인 드레이프가 지도록 잇거나 끼워 넣는 삼각형이나 사다리형의 천 조각을 말한다. 조규화 외(2004), p.206
  20. 고데(godet):스커트나 인버티드의 스커트 등의 플리츠나 플레어를 넣어 동작을 편하게 하거나 유동적인 드레이프가 지도록 잇거나 끼워 넣는 삼각형이나 사다리형의 천 조각을 말한다. 조규화 외(2004), p.203
  21. 고데(godet):스커트나 인버티드의 스커트 등의 플리츠나 플레어를 넣어 동작을 편하게 하거나 유동적인 드레이프가 지도록 잇거나 끼워 넣는 삼각형이나 사다리형의 천 조각을 말한다. 조규화 외(2004), p.378
  22. 고데(godet):스커트나 인버티드의 스커트 등의 플리츠나 플레어를 넣어 동작을 편하게 하거나 유동적인 드레이프가 지도록 잇거나 끼워 넣는 삼각형이나 사다리형의 천 조각을 말한다. 조규화 외(2004), p.380
  23. 고데(godet):스커트나 인버티드의 스커트 등의 플리츠나 플레어를 넣어 동작을 편하게 하거나 유동적인 드레이프가 지도록 잇거나 끼워 넣는 삼각형이나 사다리형의 천 조각을 말한다. 조규화 외(2004), p.203
  24. 이미숙(1998), "샤넬 스타일 디자인 연구", 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문, p.74
  25. Vogue, 2, 1954, p.84
  26. 이미숙(1998), "샤넬 스타일 디자인 연구", 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문, p.74
  27. Richard Martin(1987), "Fashion and Surrealism", New York : Rizzoli International Publication, Inc., p.71
  28. Milbank,C.R.,Couture(1985), "The Great Designers", New York : Stewart, Tabori & Chang, p.199
  29. Richard Martin(1987), "Fashion and Surrealism", New York : Rizzoli International Publication, Inc., p.139
  30. 트롱프 뢰이유(trompe-l'oeil)는 불어로 속임수, 실물 같은 착각을 일으키는 그림이라는 뜻이다. 조규화(1995), "복식사전", 서울 : 경춘사, p.588
  31. 조규화 외(2004), "패션미학", 수학사, pp.203-207