미용실(美容室) 고객(顧客)의 선택속성(選擇屬性)이 미용실(美容室) 이용(利用) 후(後) 행동(行動)에 미치는 영향(影響)에 관(關)한 연구(硏究)

A study on the influence of the beauty salons customers select on behavior after using

  • 발행 : 2007.06.30

초록

This study is aimed at analyzing on purchasing behavioral characteristics of customer in beauty salon and providing the revitalization strategies for korean beauty business. For the goal of this study, on purchasing behavioral characteristics of customer in beauty salon were reviewed in terms of the purchasing decision-making process on the basis of literature. The survey of beauty salon customers mainly from Seoul was used for positive analysis. In analyzing the research data, Frequency Analysis, Descriptive Analysis, Factor Analysis and Multiple Regression Analysis were conducted using $SPSS/PC^+$. The results showed the followings: The choice factors, the overall satisfaction, the revisit intention and the recommendation intention of the beauty salon customers were all affected in order as service, customer relationship with the result of analysis for the relationship between the choice factors of beauty salon customers and behavior after purchasing(overall satisfaction, revisit intention, recommendation intention).

키워드

참고문헌

  1. 보건복지부, "2006년도 상반기 공중위생 관계업소 실태보고", 2006 년 6월 말 기준
  2. 김은희, "미용서비스 품질이 미용실 이용고객의 관계 지속 도에 미치는 영향 ". 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, 2004
  3. 이경희, "미용서비스의 관계 마케팅 전략에 관한 연구". 조선대학교 산업대학원 석사학위 논문, 2005
  4. 김진영, "미용실 이용고객의 서비스 수준제고와 관련요인 분석". 대구대학교 보건대학원 석사학위 논문, 2004
  5. 황선아, "미용실 서비스 품질과 소비자 만족에 관한 연구" 성균관 대학교 대학원, 석사학위 논문. 2000
  6. 정훈, "미용경영학" 예림. 2000. p.136
  7. 김병직, "한방병원의 의료 서비스에 대한 환자 만족도 결정요인" 경산대학교 보건대학원 석사학위 논문. 1995. p.7
  8. Howard Schutz. "Lifestyles and Consumer Behavior of Older Americans". New York; Praeger. 1979
  9. 제미경.김효정, "미용실 이용고객의 서비스 품질 결정요인과 고객만족" 소비문화연구, 3(2). 2000. pp.177-196
  10. S. J. Hoch and John Deighton. "Managing What Consumers Learn From Experience." Journal of Marketing. 53. (April ), 1989. pp.1-20
  11. Richard L. Oliver. "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions." Journal of Marketing Research. 17 (Nov), 1980. pp.460-469 https://doi.org/10.2307/3150499
  12. 김성남 .김경인, "미용서비스품질 지각이 구매행동에 미치는 영향 분석" 패션비지니스. 10(1). 2006. pp. 107-119