Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 20 Issue 3 Serial No. 27
- /
- Pages.391-405
- /
- 2006
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
A Study of Administrating the Mathematical Circle in Whole-day Club Activities in a Middle School
중학교 전일제 계발활동에서 수학반 운영에 대한 연구
- Han In-Ki (Dept of Mathematics Education, Gyeongsang National University) ;
- Kim Hyun-Jeong (Hadong Joongang Middle School)
- Published : 2006.09.01
Abstract
In this paper we study on administration system and student's activities in whole-day club activities. As a result of this study we propose teaching methods, mathematical program for the year, and concreate teaching-learning materials for mathematical circle in whole-day club activities.
국민 공통 기본 교육과정은 교과, 재량활동, 특별활동으로 편성된다. 본 연구에서는 중학교에서 특별활동 수학반을 전일제로 운영하는 사례를 중심으로, 수학반의 운영 방법, 연간 프로그램 구성 및 구체적인 자료의 개발, 학생들의 수학반 활동을 구체적으로 고찰하였다. 이를 통해, 현재 중학교에서 널리 운영중인 전일제 형태의 수학반 운영의 개선 및 체계화를 위한 기초자료를 제공하고, 교육과정 운영의 내실화를 위한 시사점을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
Keywords