Design of Classroom Framework for u-Learning on Ubiquitous Environment

유비쿼터스 환경에서 u-러닝을 위한 교실 프레임워크 설계

  • 엄남경 (충북대학교 전자계산학과) ;
  • 오병진 (충북대학교 전자계산학과) ;
  • 이상호 (충북대학교 컴퓨터공학부)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

In the near future, we can access information which we want, whenever we want, wherever we use. Because almost devices in ubiquitous environment are connected by either wired or wireless network. Especially, u-Learning emphasizing on pedagogical property is enable to improve learning abilities. As researches of the previous u-Learning. there have been learning by mobile devices such like PDAs as well as the smart classroom, which makes the remote students participate in the existing class. However, these researches have not satisfied pedagogical, cooperative and ubiquitous properties yet. Thus we suggest the framework for both local and mobile classroom, which can make the properties easy to satisfy.

향후 도래하는 유비쿼터스 환경에서는 모든 전자기기가 유/무선 통신망으로 연결되어 사용자는 언제 어디서나 원하는 정보에 접근할 수 있을 것으로 본다. 특히, u-러닝(Ubiquitous-Learning)은 교육학적인 측면뿐 아니라 어디서나 접근할 수 있다는 유비쿼터스적인 측면을 통해 학습의 효과를 보다 향상시킬 수 있어야 한다. 현재까지 추진된 u-러닝의 연구로는, PDA를 이용하여 학습 컨텐츠를 야외에서 학습하거나 원격지 모바일 환경의 학생들을 교실 수업에 참여시키는 스마트교실 등을 들 수가 있는데, 기존의 연구들에서는 학습자의 상호작용이나 협동학습 등의 교육학적인 속성과 유비쿼터스의 환경적 속성을 만족시키지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 대학 등을 대상으로 어디서나 교실 환경에 참여하는 유비쿼터스 환경에 적합하면서도 교육학적인 면을 만족시키는 모바일 교실 프레임워크를 제안하고자 한다.

Keywords