The Effects of the Perception of Compensation Equity on the Organizational Commitment in Hotel Corporations

호텔기업에서 보상공정성 지각이 조직몰입에 미치는 영향

  • 김용순 (동양공업전문대학 관광경영과) ;
  • 김종근 (동양공업전문대학 경영계열)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of the perception of compensation equity on the organizational commitment, and the potential mediating roles of trust in that process. The results were as follows; First, the perception of compensation equity(pay and promotion equity) has a positive influence on organizational commitment. Second, hierarchical regression showed that promotion equity added to pay equity in expanding the variance of the organizational commitment. Third, according to results of regression analysis was found for mediating role of trust in their leaders in the relationships between compensation equity and organizational commitment. The result of the study implies that trust is a crucial factor in the explanation of organizational commitment and hotel managers are able to motivate organizational commitment by paying more attentions to trust in their leaders.

본 연구에서는 보상공정성 지각이 호텔종사원들의 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는 가를 실증분석하였고 이들의 관계에서 신뢰의 매개효과를 검증하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 임금, 승진공정성과 조직몰입의 관계는 임금, 승진공정성을 높게 지각할수록 조직몰입이 높아지는 것으로 나타나 가설이 지지되었다. 둘째, 보상공정성과 조직몰입의 관계에 있어 임금에 대한 공정성 지각보다도 승진에 대한 공정성 지각이 높을수록 조직몰입에 보다 더 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 따라서 보상공정성에 대한 조직몰입의 효과를 고려한다면 임금공정성도 중요하지만 승진에 대한 공정성의 확보가 더욱 중요시 된다. 또한 상사에 대한 신뢰의 매개효과 검증에서도 신뢰가 매개효과를 나타내고 있다. 이는 호텔종사원 들의 조직몰입을 높이기 위해서는 임금과 승진에 대한 공정성도 중요하지만 이러한 공정성에 영향을 미칠 수 있는 상사에 대한 신뢰성을 높이는 노력도 절실히 필요한 것임을 시사해 주고 있다.

Keywords