Research For Creation Plan of Game Culture Street

게임문화의 거리 조성방안 연구

  • 김동균 (세종대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 김동현 (세종대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 이주영 (세종대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 유여정 (세종대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 최승관 (세종대학교 디지털콘텐츠학과)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

As the quality of life increases, the demand for enjoyment of leisure culture is increasing in modem society. This has led to the growth of cultural industries, creating many new cultural industries, and due to its recent engagement with digital technology, the development of digital cultural contents has rapidly expanded. As an integrated art field grafted with high technology, the game industry in particular is fusible with other various fields to create new leisure cultures. Taking these periodic conditions into consideration, this essay has presented a promotion scheme for game culture street based on the characteristics of game culture that make it easy for anyone to access. Game culture material signifies the grafting of cultural game characteristics to the physical platform of street, to provide, not only diverse applications of game culture, but also a market for vitalized game industries. This essay has researched the validity and components of game culture material promotion, along with promotion schemes for physical street.

현대 사회는 삶의 질이 높아짐에 따라 여가문화를 향유하고자 하는 요구가 증대되고 있다. 이는 문화산업의 발전으로 이어져 다양한 문화산업을 창출하고 있으며, 최근에는 디지털 기술의 발전과 맞물리면서 디지털 문화콘텐츠의 발전이 비약적으로 확대되고 있다. 특히 게임 산업은 첨단 기술과 접목된 종합예술분야로 다양한 부문과의 융합이 가능해 새로운 여가문화를 창출하고 있다. 본 논문에서는 이러한 시대적 상황을 고려하여 누구나 쉽게 접근한 수 있는 게임문화의 특징을 기반으로 하는 게임문화의 거리 조성방안을 제시하였다. 게임문화의 거리란 게임이 갖고 있는 문화적 특성을 물리적 플랫폼인 거리에 접목함으로서 게임문화의 다양한 활용은 물론 게임산업의 활성화를 위한 장을 마련하고자 하는 것이다. 본 논문에서는 게임문화의 거리 조성에 관한 타당성과 구성요소 및 물리적 거리 조성방안에 초점을 맞춰 연구하였다.

Keywords