Numerical Modeling of Cohesive Sediment Transport at Mokpo Coastal Zone

목포해역 점착성 퇴적물의 수송에 관한 수치모의

  • Jung T.S. (Department of Civil & Environmental Engineering, Hannam University) ;
  • Kim T.S. (Division of Warer Resources & Environment, Dongbu Engineering) ;
  • Jeong D.K. (Department of Civil & Environmental Engineering, Hannam University)
  • 정태성 (한남대학교 토목환경공학과) ;
  • 김태식 (동부엔지니어링 수자원환경) ;
  • 정동국 (한남대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2006.02.01

Abstract

Cohesive sediment transport in coastal region has been studied by numerical modeling. A finite element numerical model was setup to simulate hydrodynamics and sediment transport in the coastal region with complex topography. Only physical features of observed sediments has been used to determine erosion rates of bottom sediments together with the previous research results. The simulation results using the simply determined equation of erosion rates were compared with time variations of the observed SS concentration and showed good agreements. In conclusion, this method can be used to estimate transport of cohesive sediment conveniently.

연안해역에서 점착성 퇴적물의 수송과정을 수치모의하였다. 복잡한 지형을 가진 연안해역에 효과적인 유한요소모형 이 해수유동과 퇴적물 수송을 모의하기 위해 수립되었다. 침식률을 기존 연구결과 및 바닥퇴적물 시료의 물리특성 분석자료를 가지고 편리하게 결정하였으며, 모의결과는 관측된 부유사 농도의 시간변화와 잘 일치하는 양호한 계산 결과를 보였다, 따라서 본 연구에서 사용한 침식률 결정방법이 퇴적물 수송모의에 효과적으로 활용될 수 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords