A Study on Preference of the Consumer for Multimedia Contents Service in Communication and Broadcasting Convergent Environment

통방 융합 환경 멀티미디어 콘텐츠 서비스를 위한 소비자 선호도 연구

  • Kim Kwang-Yong (Broadcasting Media Research Group, ETRI) ;
  • Kim Jae-Gon (Broadcasting Media Research Group, ETRI) ;
  • Han Hyun-Soo (Graduate School of Information & Communications, Hanyang University) ;
  • Park Sun-Young (Department of Consumer and Information Science, Konkuk University)
  • 김광용 (한국전자통신연구원 방송미디어연구그룹) ;
  • 김재곤 (한국전자통신연구원 방송미디어연구그룹) ;
  • 한현수 (한양대학교 정보통신대학) ;
  • 박선영 (건국대학교 상경대학 소비자정보학과)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

In this paper. we introduce technologies that service multimedia contents (in brief, we call it UCA (Ubiquitous Contents Access)) to end consumer that have various communication terminal on communication & broadcasting convergence environment and propose system that this technologies are applied. Also, we analyzed relative advantage and playfulness of service technology that is looked in consumer side about proposed service technology. When analyzed relative advantage and playfulness in consumer's view point, proposed communication & broadcasting convergence service model could see that is worth service that consumer can prefer.

본 논문에서는 통신 방송 융합 환경하에서 다양한 이동 통신 단말을 가지고 있는 최종 소비자에게 멀티미디어 콘텐츠를 서비스 ( 간단히, UCA(Ubiquitous Contents Access) 라고 함) 해 주는 기술들을 소개하고 이 기술들이 적용된 서비스 모텔을 제안한다. 또한 제안된 서비스 기술에 대해 소비자 측면에서 보이는 서비스 기술의 상대적 우위성과 유희성을 분석하였다. 이와 같이 소비자 관점에서 바라본 통방 융합 서비스 기술에 대해 소비자 관점의 상대적 우위성 및 유희성을 분석함으로써 제안된 통신 방송 융합 서비스 모델이 소비자가 선호할 수 있는 가치 있는 서비스임을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. ETSI Technical specification, 'Broadcast and on-line services: Search, select, and rightful use of content on personal storage systems ('TV-Anytime') Part 1: Benchmark Features,' ETSI TS 102 822-1 V1.3.1, ETSI, June 2005
  2. 김광용 외, 'UCA서비스 모델 및 시나리오분석서 v1.0,' UCA-SM-001, 방통융합미디어연구팀, ETRI, Oct 2005
  3. Ekdahl, F. Gustafson, A.'QFD, the Swedish experience,' Proceedings of the 9th Symposium on QFD, 1997
  4. Hauser, J. R. and Clausing, D. R. (1988). 'The House of Quality,' Harvard Business Review', pp.63-pp73, May-June,1988