Abstract
Due to the rapid development of multimedia appliances, the increasing amount of multimedia data enforces the development of automatic video analysis techniques. In this paper, a method of ToC generation is proposed for educational video contents. The proposed method consists of two parts: scene segmentation followed by scene annotation. First, video sequence is divided into scenes by the proposed scene segmentation algorithm utilizing the characteristics of educational video. Then each shot in the scene is annotated in terms of scene type, existence of enclosed caption and main speaker of the shot. The ToC generated by the proposed method represents the structure of a video by the hierarchy of scenes and shots and gives description of each scene and shot by extracted features. Hence the generated ToC can help users to perceive the content of a video at a glance and. to access a desired position of a video easily. Also, the generated ToC automatically by the system can be further edited manually for the refinement to effectively reduce the required time achieving more detailed description of the video content. The experimental result showed that the proposed method can generate ToC for educational video with high accuracy.
양방향 맞춤형 방송의 실현으로 인해 비디오의 내용을 자동으로 분석하여 그 구조를 기술하거나 요약을 생성하는 등의 내용 기반 비디오 분석 기술의 필요성이 요구되고 있다. 본 논문에서는 온라인에서 수요가 높고 특히 맞춤형 방송에 적합한 방송 콘텐츠인 교육용 비디오의 ToC를 자동으로 생성하기 위한 방법을 제안한다. 제안한 ToC 생성 방법은 씬 분할과 씬 서술의 두 단계로 이루어져 있다. 씬 분할 단계에서는 삿 분할을 수행한 후 샷 간의 연결관계 분석을 통해 입력 영상을 씬 단위로 분할하게 된다. 씬 서술 단계에서는 분할된 각 씬이 장면 분류, 자막 검출, 화자 인식 등에 의해 그 내용이 자동으로 서술된다. 제안된 방법을 통해 생성된 ToC는 씬과 샷의 계층 구조를 통해 비디오의 구성을 표현하고, 검출된 여러 특정을 이용해 각 씬과 샷의 내용을 서술함으로써 사용자가 비디오의 내용을 한눈에 알아볼 수 있고 원하는 내용에 손쉽게 접근할 수 있도록 도와줄 수 있다. 또 보다 상세한 ToC가 요구되는 경우에는 유용한 정보들이 포함되어 있는 초기 형태의 ToC로써 이용되어 수작업에 의한 ToC 생성에 필요한 시간을 효과적으로 줄이는 것이 가능하다. 실험을 통해 제안한 방법으로 여러 개의 교육용 비디오에서 ToC를 효과적으로 생성될 수 있음을 확인하였다.