The Effect of the Obesity Prevention Education Providing Feedback to the Knowledge and Behavior of Young People

피드백을 활용한 비만예방 교육이 청소년의 지식과 행위에 미치는 효과

  • Kim Il-Won (College of Nursing Science, Kyung Hee University) ;
  • Choi Mi-Kyung (Graduate School of Education, Kyung Hee University) ;
  • Han Sang-Sook (College of Nursing Science, Kyung Hee University)
  • 김일원 (경희대학교 간호과학대학) ;
  • 최미경 (경희대학교 교육대학원) ;
  • 한상숙 (경희대학교 간호과학대학)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

Object: This research has been conducted in order to conduct obesity prevention education providing feedback which is currently taught to the second grade students of middle school, understanding how this method of education affects the knowledge and of behavior towards obesity prevention, and that could be actually applied to classrooms. Method: A questionnaire was supplemented questionnaire whose content validity and reliability was verified in the preliminary research was used. The reliability of the research tool was Cronbach' ${\alpha}=0.70$ for obesity knowledge tool, and Cronbach' ${\alpha}=0.84$ for obesity prevention behavior tool. Result: 1) It turned out that feedback was significantly effective in improving the knowledge. 2) It turned out that the education method providing feedback was effective in improving the behavior. Conclusion: From the results of this research, it can be said that the obesity prevention education providing feedback was the most effective method in improving the obesity knowledge and prevention behavior of middle school students. Therefore, it is advisable that the obesity prevention education methods providing feedback should be developed and applied continuously.

Keywords

References

  1. 장윤주. 비만아동 및 청소년의 체중조절 경험과 비만관리 의도에 영향을 미치는 요인. 예방의학회지 1998;31(2)
  2. 경기학교보건교육연구회 http://www.k-bogun.co.kr. 2005
  3. 김경화. 보건교사와 학부모가 연계한 교육 프로그램의 적용효과 [석사학위논문]. 대구: 계명대학교 교육대학원, 2002
  4. 김문주. 여대생의 비만 교육 효과에 대한 연구 [석사학위논문 ]. 서울: 서울대학교 보건대학원, 2001
  5. 김미경. 행동수정요법을 적용한 비만관리 프로그램의 효과 [석사학위논문]. 강원도: 강원대학교 교육대학원, 2003
  6. 김병완. 피드백 유형이 수학적 문제해결력에 미치는 효과 [석사학위논문]. 경남; 경상대학교 교육대학원, 1993
  7. 김선희. 비만예방프로그램의 개발과 평가에 관한 연구 [석사학위논문]. 서울: 이화여자대학교 대학원, 1991
  8. 김선희. 일개 초등학교 비만아동을 위한 비만관리 프로그램 효과에 관한 연구 [석사학위논문]. 서울:'연세대학교 보건대학원, 1997
  9. 김수동의 건강정보샘 http://orja.com.ne.kr. 2005
  10. 김영희. 일 소도시 초등학교 비만아동의 비만도 감소를 위한 간호중재효과 [박사학위논문]. 광주: 전남대학교 대학원, 2003
  11. 김인철. 초등학생의 비만관리 프로그램 효과 분석 [석사학위논문]. 제주: 제주대학교 교육대학원, 2003
  12. 김현아. 강릉지역 학령기 아동의 비만 실태 및 그 치료에 위한 연구 [석사학위논문]. 강원: 강릉대학교 대학원,1995
  13. 네이버 뉴스 http://news.naver.com. 2005
  14. 대한비만학회. 2001 임상비만학. 고려의학
  15. 대한혈관외과학회 http://www.ksvs.org. 2005
  16. 문경래, 박영봉. 광주시대 국민학교 아동의 비만도 조사. 소아과 1993;36(1):81-87
  17. 문선영, 김신청, 김숙영. 비만 여고생의 건강통제위 성격과 섭식행동. 대한간호학회지 2001;31(1), 43-51
  18. 박성진. 서울시 중학생의 비만도와 생활습관 및 비만에 대한 태도 조사 [석사학위논문].서울: 세종대학교 교육대학원, 2002
  19. 박일용. 협동학습에서 피드백 유형이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 효과 [석사학위논문]. 충북: 한국교원대학교 교육대학원, 2002
  20. 서길주. 피드백 유행이 학습양식에 따라 수학과 내적동기와 학업성취에 미치는 효과[박사학위논문]. 전북: 전북대학교 교육대학원, 2003
  21. 성선화. 전주 일부지역 비만과 비비만 중학생의 식행동과 건강에 대한 관심도 [석사학위논문]. 전북: 전북대학교 교육대학원, 2003
  22. 시주연. 정상체중아동과 비만아동의 건강행위 비교 연구 [석사학위논문]. 서울: 한국외국어대학교 교육대학원, 2003
  23. 유선화. 협동학습에서 피드백 유형이 학업성취, 학습태도 및 교우관계에 미치는 영향 [석사학위논문]. 경남: 진주교육대학교 교육대학원, 2004
  24. 이경옥. 중학교 기술.가정과에서CAl 피드백 방식이 학습과제 유형에 따라 학업생취에 미치는 효과 [석사학위논문]. 충남: 공주대학교 교육대학원, 2003
  25. 이기우. 피드백을 통한 아동의 학습동기, 자아개념 및 학업성취도 향상에 관한 연구. 한남대학생생활연구 1997;10(1), 8-12
  26. 이선미. 초등학교 비만아동에 대한 비만교육의 효과 [석사학위논문]. 부산: 부산대학교 교육대학원, 2002
  27. 이선아. 비만 여자 고등학생의 생활습관에 관한 연구 [석사학위논문]. 충남: 공주대학교 대학원, 2003
  28. 이은주. 사이버 상담을 병행한 비만관리 프로그램이 비만아동에 미치는 효과 [석사학위논문]. 대구; 계명대학교 대학원, 2003
  29. 전미숙. 초등학교 비만아동을 위한 비만관리 프로그램의 개발 및 효과 [석사학위논문]. 전북: 전북대학교 교육대학원, 2003
  30. 정승교. 행동수정 프로그램에 의한 과체중 여자 중학생의 비만 관리 효과 [박사학위논문]. 서울: 가톨릭대학교 대학원,1995
  31. 조성수. 형성평가에서 교정적 피드백 유형이 학업 성취도와 학습태도에 미치는 효과 [석사학위논문] 서울: 서강대학교 대학원, 2003
  32. 최선화. 비만학생을 위한 건강증진프로그램의 제안. 지역사회간호학회지 2000;11(2): 526-537
  33. 한국학교보건교육연구회 http://www.schoolheaith.or.kr. 2005
  34. 한지숙. 비만 아동의 식이섭취 양상과 혈청 콜레스테롤 수준과의 상관성. 한국영양식량학회지 1996;25(3):433-440
  35. Bardwell R. Feedback: How dose it function? Journal of Experimental Education 1981;50(1):4-9 https://doi.org/10.1080/00220973.1981.11011792
  36. Cole PG, Chan LKS. Teaching Principle and Practice. New York: Prentice Hall 1987
  37. Dietz WH. Prevention of Childhood Obesity. Pediatric Clinics of North America 1986;32(4):823-833
  38. Lacar ES, Riley W. Adolescent obesity in a low - in come Mexican American district in south Texas. Archives of pediatric & adolescent Medicine, Aug 2000;153(8):837-840
  39. Linda G, Bardini RD, Ditze WH. Myths about childhood obesity. Pediat Ann 1992;21:647-652 https://doi.org/10.3928/0090-4481-19921001-07
  40. Muecke L, Simons-Morton B, Wei Huang I, Parcel G. Is childhood obesity associated with high-fat food and low physical activity? J sch health 1992;62:19-23 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1992.tb01213.x
  41. Price JH, O'Connell JK, Kukulka G. Development of Short Obesity Knowledge Scale Using Four Different Response Formats. Journal of School Health 1985;55(9):382-384 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1985.tb04153.x
  42. Rosenshine BV. Classroom instruction. In Gage(ed), The Psychology of Teaching Methods. Chicago: University of Chicago Press. 1976
  43. Slavin RE. Educational Psychology: Theory into Practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1991
  44. Wong ML, Kob D, Lee J. Influence of life style behaviors on obesity among chinese adolescents in Singapore. Health Education Journal 1995;54(2):198 207