The Effectiveness of the Sex Education Intervention Using E-Learning to the Sex Knowledge and Attitude Change among the Women's High School Students

E-Learning을 활용한 성교육이 여고생의 성지식과 성태도에 미치는 영향

  • 한상숙 (경희대학교 간호과학대학 간호학과) ;
  • 장원실 (두개여자고등학교)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

Objectives: This research has been conducted in order to conduct sex education using E-Learning which is currently taught to students of women's high school. 138 students at women's high school in Inchon were applied, and then they were divided two different groups: a comparison group of 69 students, a control group of 69 students. Method: A questionnaire used by the literature studies. After verifying content validity, it was modified and supplemented in this way: sex knowledge was 23, and sex attitude 25. Results: 1) Comparison group will show increased marks on sex knowledge after the education than before whereas those from control group. 2) Comparison group will show increased marks on sex attitude after the education than before whereas those from control group. Conclusion: From the results of this research, it can be said that the sex education using E-Learning was the most effective method in improving the sex knowledge and attitude of students at women's high school. Therefore, it is advisable that the sex education methods using E-Learning should be developed and applied continuously.

Keywords

References

  1. 강경희. 중학생을 위한 성교육프로그램의 개발 및 효과성 연구 [석사학위논문]. 전북: 호서대학교 행정대학원, 2001
  2. 강창동. 한국의 초.중등 ICT 활용 실태와 전망. 교육광장 2002;5(4)
  3. 국미경. ICT를 활용한 성교육이 초등학교 고학년 아동의 성지식과 태도에 미치는 효과 [석사학위논문]. 서울: 경희대학교 교육대학원, 2004
  4. 권유림 외 6 명. 여고생의교육 실시 전후의 성태도 변화 연구. 이화간호학회지 2001;35:98-114
  5. 김남선. 성교육 교사용 웹 컨텐츠 개발연구. 교육인적자원부, 2001
  6. 김남정. 컴퓨터 성교육 프로그램이 고등학생의 성지식과 태도에 미치는 영향 [석사학위논문]. 서울: 연세대학교 교육대학원, 1999
  7. 김정란. ICT 활용 수업이 정신지체아의 단어와 문장이해력에 미치는 효과 [석사학위논문]. 대구: 대구대학교 특수교육대학원, 2004
  8. 김현아. ICT를 활용한 수업이 인간생식에 관한 이해와 태도에 미치는 영향 [석사학위논문]. 광주: 전남대학교 교육대학원, 2003
  9. 남명희. 일부 대학생들의 성에 대한 지식, 태도 및 성 경험에 관한 조사연구. 지역사회간호학회지 1999;10(1):239-251
  10. 류시덕. 성교육을 통한 실업계 남자고등학생의 성 의식 변화 [석사학위논문]. 전북: 원광대학교 행정대학원, 2000
  11. 문인옥. 성교육을 통한 성지식 및 성태도 변화에 관한 연구-고교1년생을 대상으로-. 대한보건협회학술지 2000;26(4):414-425
  12. 박선희. 성교육 프로그램이 중학생의 성지식, 성태도, 성 행동에 미치는 효과 [석사학위논문]. 전북; 전북대학교 교육대학원, 2004
  13. 배문현. ICT 기법 활용이 영어수업에 미치는 효과에 관한 연구 [석사학위논문]. 경남: 경상대학교 교육대학원, 2003
  14. 배성미. 청소년의 성지식 성태도가 성 행동에 미치는 영향 [석사학위논문]. 부산: 동아대학교 교육대학원, 2002
  15. 보건복지부. 학교교육을 통한 체계적인 성교육 접근 모형 개발 -초.중.고등학교를 대상으로-. 2002
  16. 소병만. ICT를 통한 성교육 프로그램이 중학생의 성 의식에 미치는 효과 [석사학위논문].대전: 한남대학교 교육대학원, 2003
  17. 우제응. CAI 성교육 프로그램이 고등학생의 성 의식에 주는 효과에 관한 실험연구[석사학위논문]. 대전: 한남대학교 교육대학원, 1999
  18. 이규영, 강경석. 초등학생의 성에 관한 지식과 태도 조사연구. 건강증진학회지 2003;20(2)
  19. 이미애. 서울시 일부 지역 남.녀 고등학생의 성 지식, 성태도 및 성교육에 관한 조사[석사 학위논문]. 서울: 고려대학교 보건대학원, 2002
  20. 이상희. 일본어교과에서 ICT를 활용한 협동학습이 학업 성취도에 미치는 영향 [석사학위논문]. 경기: 아주대학교 교육대학원, 2003
  21. 이양미. 중학생의 성지식과 성태도 및 성 행동 경험 [석사학위논문], 부산: 고신대학교 보건대학원, 2000
  22. 정경태. 남자 중학생들의 성지식과 태도에 관한 연구 [석사학위논문], 부산: 신라대학교 교육대학원, 2001
  23. 정성무. ICT 활용 교수-학습 모형 및 연수 프로그램 개발. 한국교육학술정보원, 2002
  24. 조영민. ICT활용 환경 차이에 따른 고등학교 영어 읽기 교수.학습의 효과 [석사학위논문]. 충북: 한국교원대 교육대학원, 2004
  25. 조인영. ICT활용 수업이 학업성취도에 미치는 영향 [석사학위논문], 부산: 부산외국어대학교 교육대학원, 2004
  26. 차미영. ICT를 활용한 보건교육이 초등학생의 보건지식과 보건학습태도에 미치는 효과 [석사 학위논문]. 서울: 경희대학교 교육대학원, 2003
  27. 최경숙. 중학생의 성지식과 성태도의 관계 [석사학위논문]. 경기: 아주대학교 교육대학원, 2003
  28. 황수찬. 고등학생의 성, 학년, 계열이 성지식과 성 태도에 미치는 영향 [석사학위논문]. 대전: 대전대학교 교육대학원, 2003
  29. Brucess, Greenberg. Sexuality Education Theory and Practice. NY: Macmillan Publishing Company, 1988 5
  30. Cohen BA, Decanay IS. A meta analysis of computer based instruction in nursing education. Computers in Nursing 1994;112(2) :89-97
  31. http://www.moge.go.kr. 2004
  32. http://inhealth.new21.net. 2004
  33. http://ittown.co.kr, 2004
  34. Hurlock EB. Adolescent development(4th ed). New York: McGraw-Hill 1973
  35. Janice MI. Talk about Sex : the battles over sex education in the United States. Berkeley University of California Press 2002
  36. Mellanby AR, Phelps FA, Crichton NJ, Tripp JH. School sex education: An experimental programme with educational and medical benefit BMJ 1995;3(11):414-416 https://doi.org/10.1136/bmj.s1-11.15.414
  37. Ross SM. Smith LS. Morrison GR. The longitudinal influences of computer: Intensive learning experiences on at risk elementary students. Educational Technology Research and Development 1991; 39: 33-46 https://doi.org/10.1007/BF02296570
  38. Susan JW. School C.V. Mosby Company, 1981