The Research of Visual and Aesthetic Values of an Asian Ethnic Look

아시안 에스닉 룩의 조형성과 미적가치에 판한 연구

  • Kwon Ha-Jin (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University) ;
  • Kim Min-Ja (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University)
  • Published : 2006.08.01

Abstract

An Asian Ethnic Look is based on its own values of traditional costumes and the fashion accessories that are influenced by its own genre within their own culture. In this thesis, it contemplates the study of visual values and the traditional influences of the Modern Western Designers and Asian Designers' definitions and the considerations of an Ethnic look in the countries like Middle East, India, Korea, China and Japan. The standard procedure to understand their Visual and Aesthetic values is acknowledgement of body. From that foundation, an Asian Ethnic Look and its Visual and Aesthetic Values were researched through out the Middle East Asian Look, Indian Look, Korean Look, Chinese Look and Japanese Look which effective after 1990's. The studies are further researched to the comparisons and interpretations of the Western Designers and the Asian Designers, and the definitions of an Asian Ethnic Look and its Visual and Aesthetic Values in between those. According to each country's religious attitudes, a beauty of concealment and a beauty of negative space appeal which emphasize an ethics on humanity and non-materialistic attitudes. It takes meanings of a phenomenon of nature's worship, Yin-Yang five elements of principles, oneness of body-mind and oneness of universe-mankind. Following the studies of Visual and Aesthetic Values of an Asian Ethnic Look, in 1990's Western Designers' interpretations were prominent use of the Asian Traditional Motif3. However, the interpretations of the Asian Designers were based on their own traditional ethics and they minimized decorative elements but enhanced naturalism, feminism, calm and sober designs compare to the past. The Asian Designers' interpretations of their visual values were based on their Asian mentality, beauty and its straightforward genuine perspective and respects of their own culture.

Keywords

References

  1. 한승희 (2000). 오리맨탈 퓨전 style. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  2. 권유진 (1998). 오리엔탈룩의 패션체계. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  3. 이상례 (1994). 현대 패션 디자인에 나타난 동밤풍에 관한 연구-한국, 몽골, 중국, 일본을 중심으로- 세종 대학교 대학원 박사학위논문
  4. 이영재 (1992). 오리엔탈리즘 복식디자인 연구-고대 실크로드의 문양을 중심으로- 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 권기영, 유영선 (1995). 현대복식에 나타난 Asian Ethnic Fashion 에 대한 연구. 복식, 26(2월)
  6. 이인자 (2002). 현대사회와 패션 건국대학교 출판부, p. 42
  7. 홍나영 외 (2004). 아시아 전통복식. 서울: 교문사, p. 2
  8. 홍나영 외 (2004). 아시아 전통복식. 서울: 교문사, p. 3
  9. 의상디자인연구회 (1992). 세계민속의상과 패션 서울. 학문사, p. 12
  10. 황춘섭 (1987). 민속의상 서울. 수학사, p. 10
  11. 황춘섭 (1987). 민속의상 서울. 수학사, pp. 118-119
  12. Marilyn J. Horn (1975). The second skin. Houghton Mifflin Company, Boston, pp. 16-20
  13. Marilyn J. Horn (1975). The second skin. Houghton Mifflin Company, Boston, p. 47
  14. 이인자 (2002). 현대사회와 패션 건국대학교 출판부, p. 45
  15. 김민자, ibid., p.156
  16. 김민자, ibid., p. 153
  17. 황춘섭 (1996). 세계전통복식. 서울: 수학사, p. 82
  18. Ross. Heather Colyer (1981), The art of arabian costume. Arabesque Commercia l, Switzerland, p. 47
  19. Ross. Heather Colyer (1981), The art of arabian costume. Arabesque Commercia l, Switzerland, p. 52
  20. Ross. Heather Colyer (1981), The art of arabian costume. Arabesque Commercia l, Switzerland, pp. 121-122
  21. Kefgen, Mary & Touchi-Specht, Phyllis (1976). !ndividuality in Clothing Selection and Personal Appearance Macmillan Publishing Co.. Inc., New York, p. 81
  22. 안명숙, 장애란 (1998). 아시아지역의 민속복식 연구. 광주대학교 민족문화예술연구소. vol.7, p. 86
  23. 유송옥 외 (9197). 복식문화. 서울: 교문사, p. 41
  24. 조효순 (1995). 한국인의 옷. 서울: 밀알, p. 28
  25. Tilke, Max (1956). Costume Patterns and Designs: A Survey of Costume Patterns and Designers of all periods and nations from antiquity to modern times, London. p. 19
  26. Xun, Ahou. & Chunming, Gao (1987), 5000 Years of Chinese Costumes, China Books & Periodicals, Inc.. San Francisco. p. 195
  27. 김효진 (2000). 요지 야마모토의 작품에 나타난 전통 미의식에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문
  28. Racinet, A. (1988). The historical encyclopedia of costume, N.Y.. p. 101
  29. 이희수 (2003). 이슬람 문화 서울. (주)살림출판사. p. 5
  30. 이은구 (1995). 인도 문화의 이해 서울. 세창출판사. p. 216
  31. 이거룡 외 (1999). 몸 또는 욕망의 사다리. 서울: 한길사, p. 35
  32. 김문학 (2002). 한중일 3국인, 여기가 다르다. 서울: 한일문화교류센터
  33. 한보광 역 (1995). 輝과 日本文化. 서울: 불광출판사. p. 41
  34. Dr. Valerie Steele (2002). Fashion theory. The Journal of Dress. Body & Culture. vol. 6.. issue 3.. Berg. Oxford. p. 307
  35. www.naver.com 백과사전
  36. 주은희 (1997). 90년대 전반기 패션디자인의 특성. 이화여자대학교연구논집. 32. p. 283
  37. 정흥숙 (2002). 서양복식문화사. 서울: 교문사, p. 407
  38. 이은영 (2001). 패션마케팅. 서울: 교문사, pp. 76-77
  39. 이선재 (1998). 의상학의 이해 서울. 학문사, p. 166
  40. A.VOGUE 2004 10. p. 158
  41. Collezioni 37, p. 167
  42. 1998 Spring Collection 자료검색 일 2004. 8.2.. 자료출처 http://www.firstview.com
  43. Collezioni 86. p. 294
  44. A.VOGUE 1997 3. p. 421
  45. 2004 Fall Collection 자료검색일 2004. 8.2. 자료출처 http://www.firstview.com
  46. A.VOGUE 2002 3. p. 506
  47. 2002 F/W 자료검색일 2004. 7.5. 자료출처 http://www.firstview.com
  48. Gucci 2003 S/S 자료검색일 2004. 7.5. 자료출처 http://www.firstview.com
  49. A.VOGUE 2003 4. p. 389
  50. 1997 Spring Collection 자료검색일 2004. 8.2. 자료출처 http://www.firstview.com
  51. A.VOGUE 1994 6. p. 126
  52. Gucci 2003 S/S 자료검색일 2004. 8.2. 자료출처 http://www.firstview.com
  53. Collezioni 86 p. 379
  54. Collezioni 95 p. 397
  55. 장파 (1994). 中西美學與文化情神, 유중하 외 역, 동양과 서양, 그리고 미학 서울. 푸른숲
  56. 장파 (1994). 中西美學與文化情神, 유중하 외 역, 동양과 서양, 그리고 미학 서울. 푸른숲, pp. 42-44
  57. 장파 (1994). 中西美學與文化情神, 유중하 외 역, 동양과 서양, 그리고 미학 서울. 푸른숲, p. 46
  58. Jennifer Craik (2001). The face of fashion. 정인희 외 역.패션의 얼굴. 서울: 푸른솔, p. 52
  59. Jennifer Craik (2001). The face of fashion. 정인희 외 역.패션의 얼굴. 서울: 푸른솔, p. 50
  60. Jennifer Craik (2001). The face of fashion. 정인희 외 역.패션의 얼굴. 서울: 푸른솔, p. 81