Abstract
Quantification method III is designed by C. Hayashi as visualizing technique for two-way cross-classified tables. Specially in Japan, its usefulness is timely proven in social and marketing surveys. In several instances, relatively large quantification scores are assigned to low-frequency categories. Thus, they lead to unreliable data interpretation. The aim of this study is to develop stable solution to overcome such traits of quantification method III. The solution is of shrinkage type induced by small perturbations and is applied to a multiple response data obtained in a Korean social survey.
수량화 제3방법은 일본의 하야시(Hayashi)에 의해 창안된 교차표 분석 기법으로 사회조사 및 마케팅 조사 자료의 분석에서 매우 유용하다. 그러나 반응빈도가 작은 일부 범주들이 특이하게 큰 수량화 값을 갖는 경우가 있어 불안정한 과잉 해석으로 이어지기도 한다. 본 교신은 이 문제를 해결하고자 한 연구로서 수량화 제3방법을 새로 정식화하고 축소 해 (shrinkage solution)를 제안할 것이다. 그리고 실제 조사 자료에 새 방법론을 적용해 보고자 한다.