초록
1996년 12월 정부에서는 국내 건설산업의 효율성을 높이기 위하여 건설사업관리(CM) 제도를 처음 도입하게 되었다. 그러나, CM의 필요성을 인식하면서도 건설사업 초기단계에서 예상되는 문제점 및 낭비요소의 최소화와 객관적인 기술검토 등을 통한 의사결정능력은 향상되었지만, 발주자의 선택권이 보장되는 다양한 CM 서비스체계 구축과 CM대가 산정에는 많은 문제점이 존재한다. 정부가 발주하는 공공건설사업의 경우 발주자가 산정하는 방식과 CM업체가 산정하는 방식의 차이로 인해서 적정대가를 받지 못해 CM대가 산정이 제대로 이루어지지 않는다. 따라서, 본 논문에서는 실제 공공건설사업 중에서 문화예술회관 사례를 토대로 CM대가 산정에 대해 공사비비율에 의한 방식, 실비정액가산방식의 실제 계약된 금액을 다각도로 분석하여 어떤 불합리성이 존재하며, 아울러 그 원인은 무엇인지에 대해 분석하고자 한다. 이를 토대로 향후 CM의 적정대가 산정기준을 위한 연구의 자료에 일조를 하고자 한다.
On December, 1996, Construction Management(CM) was introduced in Korean construction industry due to its managerial efficiency proven in the international construction industries. However, It have had serious problems with many regulations, standards, manuals and details of practices considering its constituents and industry conditions. Especially, there were controversial points in the CM fee estimate; difference between the fee on the owner's view point and that from contractor's that impedes appropriate CM services. Therefore, this paper is to analyze public construction projects into Cm fee calculation such as fee as a percent of construction cost, cost plus fixed fee and contract price, and analyzed what is irrationality and why irrationality is made. So it makes a contribution to a study on standards for paper CM fee calculation.