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Time-varying Harmonics Measurement and Evaluation of the High Speed Electric Train Loads

시간에 따라 변하는 고속철 부하의 고조파 측정 및 평가

  • 진성은 (홍익대학교 전기공학과 대학원) ;
  • 김경철 (홍익대학교 전기공학과) ;
  • 이주홍 (홍익대학교 대학원 전기공학과) ;
  • 전영수 (한전 전력연구원 전력계통연구소)
  • Published : 2006.08.31

Abstract

High speed electric trains have nonlinear loads including converters and inverters for the control synchronous motors. Harmonics produced by these devices are large, but also have noticeable time varying characteristics. Since the large loads are supplied from the power system grid, it must be recognized that not only will the system of utility be impacted, but neighboring customer system could be impacted as well. In this paper time-varying harmonics for high speed electric train loads are measured and evaluated by international harmonic standards IEEE Std. 519 and IEC 61000-3-6 using a cumulative probablistic approach.

고속철도는 동기 전동기를 제어하기 위한 컨버터 및 인버터를 포함한 많은 비선형 부하를 가지고 있다. 이들 비선형 부하에 의한 고조파는 크기가 클 뿐만 아니라 시간에 따라 변하는 특성을 나타내었다. 부하 용량이 매우 크기 때문에 전력회사에 미치는 영향이 클 뿐만 아니라 이웃 수용가의 전력시스템에 주는 영향 또한 고려되어야 한다. 본 논문에서는 시간에 따라 변하는 고조파를 측정하고 국제 기준인 IEEE 519와 IEC 61000-3-6에 의해 누적확률을 사용하여 평가하였다.

Keywords

References

  1. 이장무, 창상훈, 외 6명, '경부고속철도 서울-대구 구간 전력품질 안정화 대책 연구', 한국철도시설공단, 2004
  2. IEC 61000-4-7, 'General Guide on Harmonics and Inter-harmonics Measurement and Instrumentation for Power Supply Systems', 1991
  3. PNA 2010, 'Power Network Analyzer', Chauvin Arnoux Co., 2004
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  6. IEEE Std. 519-1992, 'IEEE Recommended Practice and Requirements for Harmonics Control in Electrical Power Systems'

Cited by

  1. Analysis on Conductive Noise of High-Speed Train Including Pantograph Detachment vol.27, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5207/JIEIE.2013.27.12.087