Multi-Context Based Information Service for Ubiquitous Commerce

유비쿼터스 커머스를 위한 다중 컨텍스트 기반 정보 서비스

  • 권준희 (경기대학교 전자계산학전공) ;
  • 김성림 (서일대학 인터넷정보전공)
  • Published : 2006.07.01

Abstract

Context-based information services are required in ubiquitous application. In the ubiquitous application, ubiquitous commerce addresses information service that recommends items to consumers with the use of the situated contexts. This paper proposes a multi-context based information service for ubiquitous commerce. This enables a consumer to get multi-context based information efficiently by using consumer's attention for each context. The method is described and an ubiquitous commerce application prototype based on multi-context is presented. Several experiments are performed and the results verify that the proposed method's performance is better than other existing method.

유비쿼터스 어플리케이션에서 컨텍스트 기반 정보 서비스의 필요성이 증가하고 있다. 이러한 어플리케이션 중 최근 활발히 논의되고 있는 유비쿼터스 커머스에서는 소비자의 다양한 컨텍스트에 따라 구매에 도움이 될 상품을 제공하는 정보 서비스가 필요하다. 이를 위해 본 논문에서는 유비쿼터스 커머스를 위한 다중 컨텍스트 기반 정보 서비스 기법을 제안한다. 제안한 기법에서는 동시에 발생하는 다중 컨텍스트에 대한 소비자의 관심 정도에 따라 컨텍스트별 정보를 효율적으로 서비스한다. 이를 위해 제안된 기법을 설명하고 유비쿼터스 커머스 어플리케이션 프로토타입에 적용한다. 또한, 시뮬레이션을 통해 본 논문에서 제안하는 기법이 기존 기법보다 우수함을 평가한다.

Keywords