A Study on Addiction Toward Luxury Product

명품 중독(名品 中毒)에 관(關)한 연구(硏究)

  • Lee, Seung-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Sungshin Women's University)
  • 이승희 (성신여자대학교 의류학과)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study was to examine affecting the addictive buying behavior toward fashion luxury products. 227 female college students were who purchased fashion luxury products surveyed for this study. For data analysis, descriptive statistics, factor analysis, and multiple regression were used. As the results, addictive buying toward luxury products was classified into three factors: impulse addictive, money addictive, and psychological addictive. Also, consumers' individuality pursuit was classified into four factors: unique choice, non-similarity choice, individual choice and non-social interest. Multiple regression results revealed that impulse buying, stress, and unique choice accounted for 38% of the explained variance in addictive buying toward luxury products. Also, regression results indicated that impulse buying, stress, unique choice and reference group accounted for 38% of the explained variance in impulse addictive buying. Finally, regression results pointed out that unique choice and impulse accounted 24% of the explained variance in psychological addictive buying. Based on these results, fashion social responsibility marketing strategies would be suggested.

Keywords

References

  1. 불티나는 '명품'..."소비양극화 심하네". 머니투 데이. 자료검색일 2006, 07. 19, 자료 출처 http://media.daum.net/
  2. "명품중독 욕망과 유혹 ...신경전달물질 도파 민 등 불균형이 원인". (2006, 5. 3). 국민일 보. 자료검색일 2006, 05. 05, 자료 출처 http://media.daum.net/
  3. "두 여도둑은 '명품 중독' 여고생". (2005, 8. 2). 조선일보. 자료검색일 2006, 03. 29, 자 료 출처 http://media.daum.net/
  4. "명품". 네이버 국어 사전. 자료검색일 2006, 5. 20. 자료 출처 http://dic.search.naver.com/
  5. Dubois, B., & Duquensne, P. (1993). "The market for luxury goods: income versus culture". European Journal of Marketing, 27(6), 35-44 https://doi.org/10.1108/03090569310024530
  6. McSweeney, F. K., & Bierly, C. (1984). "Recent Developments in Classical Conditioning". Journal of Consumer Research, 11(2), 619-631 https://doi.org/10.1086/208999
  7. Burns, D., & Brand, J (2001). Across-cultrual comparison of the need for uniqueness in Malaysis & the United States. The Journal of Social Psychology, 132(4), 487-495 https://doi.org/10.1080/00224545.1992.9924728
  8. Nia, A., & Zailkowsky, L. (2000). Do counterfeit devalue the ownership of luxury brand?. Journal of product & Brand Management, 9(7), 485-497 https://doi.org/10.1108/10610420010351402
  9. 최선형. (2001). "패션명품에 대한 태도 연 구". 복식문화연구, 9(6), 844
  10. 이승희, 이랑, 정소연. (2003). "패션 명품 브랜드에 대한 구매행동 연구". 한국의류학회지, 27(11), 1241-1251
  11. 전경숙, 박혜정. (2005). 패션성향과 소비자 독특성욕구가 명품구매의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 29(2), 231-241
  12. Faber, R. J., & O'Guinn, T. C. (1988). "Compulsive consumption and credit abuse". Journal of Consumer Policy, 11, 97-109 https://doi.org/10.1007/BF00411522
  13. Valance, G. A., & Fortier. (1988). "Compulsive buying : Concept and measurement". Journal of consumer policy, 11. 419-433 https://doi.org/10.1007/BF00411854
  14. 이승희, 신초영. (2004). 패션 제품 강박구매 행동에 영향을 미치는 심리적 변인 연구. 한국의류학회지, 28(5), 658-667
  15. 이승희, 정진원. (2005). 인터넷 쇼핑 중독구 매에 관한 연구 모형 : 인터넷 중독의 매개효 과를 중심으로. 한국의류학회지, 29(1), 167-176
  16. 박영신, 박은주. (2003). 의복중독 구매성향 에 따른 의복구매 여부 영향변수들의 연구. 복식문화연구, 11(3), 352-366
  17. 김영신. (1995). 소비자 사회화 관점에서 본 청소년들의 강박적 구매성향. 충남생활과학연구지, 8(1), 40-58
  18. 이승희, 조세나. (2006). 아바타의 중독구매 행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 대한가정학회지, 44(5), 117-126
  19. Lee, S-H., Lennon, S., & Rudd, N. (2000). Compulsive consumption tendencies among television shoppers. Family and Consumer Sciences Research Journal, 28(4), 463-488 https://doi.org/10.1177/1077727X00284003
  20. Tepper, K., & Mckenzie, K. (2001) The Longterm predictive validity of the consumer's need for uniqueness scale
  21. Silverstein, M., & Fiske, N. (2003). Luxury for the masses. Harvard Business Review, 81(4), 48-58
  22. Kelly, H. (1966). Two functhions of reference groups. In Proshansky, H. & Seidenbert, B. eds. Basic studies in social psychology, New York Holt, 210-214
  23. 박찬수. (2004). "마케팅 원리(제3판)". 법문 사, 서울
  24. 김길호. (2004). "구매행동에 영향을 주는 명 품 브랜드 선호도의 결정 변수: 청소년의 패 션 제품을 중심으로" 경희대학교 경영대학원
  25. 김세정. (2004)."쇼핑중독 성향과 충동성, 일상적 스트레스 및 대처방식간의 관계". 중 앙대학교 석사학위논문
  26. 윤미선, 조정선. (2005). 중학생의 인터넷 중 독 요인으로서 스트레스 경험과 대처방식. 한국교육방법학회지, 17(1), 57-80
  27. 박태영, 조성희. (2005). 쇼핑중독과 신용카 드 남용하는 딸에 대한 가족치료 사례연구. 한국가족복지학. 15, 101-134
  28. Faber, R. J., & O'Giunn, T. C. (1992). A Clinical screener for compulsive buying. Journal of Research, 19, 459-469
  29. 이정민. (2003). "쇼핑중독 집단의 심리적 특 성". 성신여자대학교 대학원 석사학위논문