The Methods to Activate the Consigned Education of Fashion Retailing Companies in the Dept. of Fashion Design in Junior Colleges - On the Preferred Subjects and Teaching methods -

패션디자인과(科)의 패션 유통업체 위탁교육 활성화 방안(流通業體 委託敎育 活性化 方案) - 교과목선호도(敎科目選好度)와 교수방법(敎授方法)에 대(對)하여 -

  • Kim, Hyo-Eun (Dept. of Fashion Design in Keimyung Junior College)
  • 김효은 (계명문화대학 패션디자인과)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

This study aims at revitalization of industrial consignment education and focuses on the development of preferred subjects and teaching methods. The survey was administered to six hundred workers for the local fashion distribution companies for two years between through interview and questionnaire with 13 questions: 3 of them about favorite subjects, 7 about teaching methods, and the rest about whether or not they want to enter a college as well as which certificates and which kinds of job they want to have. The results of the survey can be summarized as follows. 1 The respondents in 2005 who answered to the questions about fashion design and other major subjects show that they preferred the subjects on fashion design to the subject of make-up and that they were interested in the photo-shop subject while they were less interested in the fashion marketing subject. 2 In order to apply what they learn to their own work field, the respondents want practical-work oriented lectures rather than theory centered ones. It means the new teaching program needs the teaching staffs who have had some practical work experiences and majored in the same subjects as the respondents prefer to learn. So it is necessary to take it into consideration that the development of new curriculums should focus on the subjects of practical skill and the experiences of actual work fields. 3 The certificate of 'shop-master' qualification is considered as the most interesting and necessary thing for their job. The respondents show that they are most concerned in a shop-master, manager of a department at department stores related to fashion distribution companies. Therefore, it points out the intensive teaching program for getting the qualification of shop-master is a must in the industrial consignment education.

Keywords

References

  1. 최수천, 정연식(2000), "세무회계정보과의 주문식교육 및 연계교육사례연구", 계명문화대학 계명문화연구소, p.31
  2. 박영득, 김효은(1996), "산업체 위탁교육 과정 개발에 관한 연구", 계명연구논총 제14집, 계명문화대학 산업개발연구소 논문집, pp.379- 396
  3. 한국섬유산업연합회, 에스모드 서울(1996), "21세기 패션방향에 관한 국제 심포지움", p.16
  4. 김소현(1996), "이태리 패션 교육에 관한 고찰", 복식, 27, pp.147-162
  5. 장석환(1998), "21C 의류산업의 발전방향", 1998년도 제22회 정기총회 및 춘계 학술발표회, 한국의류학회, 4, pp.1-20
  6. 간문자(1997), "국내패션.유통산업의 현황과 의상디자인학과의 교육에 관한 연구", 호남대학교 논문집, 18(4), pp.993-1004
  7. 김희정(1998), "21세기 전문대학 패션디자인과의 위상과 교육프로그램 개발에 관한 연구", 부산 경상대학 대학발전 연구논문집, pp.459-477
  8. 이정순, 한경희(1999), "의복구성학 교육 내용 및 교육방법 개선을 위한 의류산업 현장의 환경변화에 관한 연구 -패턴 제작을 중심으로-", 복식문화연구, 7(6), pp.116-128
  9. 김효은 .구정모(2003), "전문대학 패션디 자인과의 패션유통업체 위탁교육 활성화 방안", 한국의상디자인 학회지, 5(1), pp. 97-107
  10. 김소현, 박정식, 변정현, 이경손(1990), "전문대학 의상과의 교육과정 변천과 산학협동에 따른 방향 및 전망", 배화논집, pp.71-141
  11. 도규희(1994), "최경순, 이정옥, 조차, 복식산업 발전을 위한 패션전문 교육에 관한 연구", 복식, 23, pp. 225-248
  12. 김효은(1997a), "전문대학 의상과의 산업체 위탁 교육발전방안 -조사 대상과의 배경변인을 중심으로-", 계명연구논총, 15, pp.337-358
  13. 김효은(1997b), "의류산업체의 직무분석에 따른 교수방향", 1996학년도 정책과 제연구 보고서, pp. 42-117
  14. 구양숙 외 3인(1999), "4년제 대학의 패션관련 학과 교과과정 비교분석; 한국, 미국, 영국 -홍콩을 중심으로-", 대한가정학회지, 141, pp.19-32
  15. 김효은.구정모(2005), "전문대학 패션디자인과의 패션 유통업체 위탁교육생의 교과목 선호도에 관한 연구", 계명문화대학 계명연구논총, 23, pp.199-211
  16. 김종건, 정수창, 류승렬, 박기엽(1999), "전문 기술인 양성을 위한 산학협동 활성화 방안", 부산정보기술대학 연구논총, 5, pp.181-213
  17. 함병은(2001), "지역사회 개발과 전문대학의 역할", 교육마당21, pp.52-56
  18. 정찬종, 신석호(2001), "산업체위탁교육의내실화방안에관한연구", 관광경영학연구, 제13호, pp.325-339
  19. 김효은(1999), "전문대학 패션디자인과의 교육과정 및 교수방법 개선방안에 관 한 연구", 복식, 46, pp. 89-107
  20. (사)한국직업연구진흥원(2004.2005), 샵마스터 국가기술자격검정 시행계획안내
  21. 한국산업인력공단(2004.2005), 국가기술자격검정 시행계획안내
  22. 21세기제테크편, 이색직업 100, 도서출판 큰방, 2001