Analysis of Objects, Contents and Formative Evaluation for Computer Textbooks for Elementary School Grades in Korea

초등학교 저학년 컴퓨터 교과서 목표.내용 및 평가의 분석

  • Lee, Jae-Mu (Dept. of Computer Education, Busan National Univ. of Education)
  • 이재무 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

This study attempts to analyze fifteen computer textbooks for the first and second grades. The textbooks were analyzed by the following characteristics: goals, contents, and formative evaluation. Evaluation criteria from previous works were selected for advantages and identify the problems. In addition, advice for teachers using these books is proposed. The results of the analyses of current computer textbooks are the following: Firstly, in the area of goals and contents, most textbooks clearly define learning goals for each unit. Secondly, in the area of content, some textbooks have a large volume for first and second grade students, and they do not provide enough integration with other subjects. Finally, they do not provide formative evaluation to achieve for goals.

본 연구의 목적은 현재 초등학교에서 사용되고 있는 15종의 컴퓨터 교과서를 분석하여, 교과서의 장점 및 개선점을 알아봄으로써, 교사들의 교과서 사용에 도움을 주고, 앞으로의 개발 방향을 제시하는 것이다. 본 연구에서는 전국 초등학교 1 2학년 15종의 컴퓨터 교과서에 대하여 목표, 내용, 평가를 분석하기 위하여 평가 기준을 정하고, 이 평가 기준을 토대로 분석하였다. 평가기준은 Schmidt의 일반 교과서 평가 기준과 교육인적자원부의 중등 컴퓨터 교과서 심의기준을 참조하여 평가기준을 정하였다. 본 연구 결과, 목표는 대부분의 교과서에서 단원 마다 명확히 제시하고 있으며, 학교와 개인의 목적에 부합하고 있다. 내용은 대부분의 교과서에서 적합하며, 정확하고 사실적이었다. 그리고 본문과 삽화도 조화롭게 배치되어 있었다. 그러나 일부 교과서는 초등학생 수준을 고려할 때 내용 및 학습량이 매우 많았다. 그리고 많은 교과서에서 자신의 성취도를 확인하는 형성 평가의 내용이 없었다.

Keywords