교육용 영상 편집기의 기능 설계

Design of Educational Software for Digital Image Editing

  • 권오성 (공주교육대학교 컴퓨터교육과 부교수)
  • 발행 : 2006.06.30

초록

디지털 영상 기기의 사용이 늘면서, 이를 편집하기 위한 소프트웨어 도구의 수요도 증가하고 있으며 학교에서도 컴퓨터 활용 교육 분야의 주 강의 대상으로 인식하고 있다. 본 논문에서는 일반 컴퓨터 사용자를 대상으로 영상편집기를 적용하고 있는 분야, 사용 가능한 기능, 사용 난이도 등의 다양한 활용 상의 특징 등을 설문 조사하였다. 73% 이상의 대상자가 기존의 영상편집 소프트웨어가 어렵다고 답했으며 그 원인으로는 소프트웨어의 기능이 불필요하게 복잡하고 난해하다는 응답이 주를 이루었다. 본 논문에서는 이러한 분석자료를 바탕으로 일선 교육 현장에서도 쉽게 배우고 활용할 수 있는 교육용 영상편집 소프트웨어의 메뉴 체계와 기능 등을 설계하였다.

According to the common use of digital images, the need of image editing software is being increased rapidly. In this paper, we surveyed and summed up general users about their use style, favorite menus, troublesome functions about their image editing software. It was examined that about 73 % of the users thought that image editing software were more difficult than other applications thanks to the superfluous menu and function structure. We designed and proposed a new structure of menus and functions for general users to learn easily and make efficient use of an image editor.

키워드