Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 10 Issue 3
- /
- Pages.299-306
- /
- 2006
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
The Development and Application of Self-evaluation Tool for the Abilities of ICT Application of Teacher to perform teacher's functions
교사의 직무수행을 위한 ICT활용능력 자기평가도구 개발 및 적용
- Park, Sun-Ju (Gwangju National University of Education) ;
- Kang, A-Young (JangSan Elementary School) ;
- Park, Ji-Eun (HyoDong Elementary School) ;
- Ma, Dae-Sung (Gwangju National University of Education) ;
- Kim, Chul (Gwangju National University of Education) ;
- Kim, Jeong-Rang (Gwangju National University of Education)
- 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
- 강아영 (광주장산초등학교) ;
- 박지은 (광주효동초등학교) ;
- 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
- 김철 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
- 김정랑 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
- Published : 2006.12.30
Abstract
The Ministry of Education and Human Resources Department of Korea have formulated various policy for development of teacher's ICT competence. But most of efforts expended upon ICT utilization currently, emphasize the ability which can handle computer skillfully than the ability for practical use in instruction, so that cannot induce distinct competence according to the duties and operations of teachers. This study aims to make scales for teacher's ability of ICT utilization in education of Korea. For the original purpose of evaluation, this tool made by job analysis and comparative studies with the existing appraisal standards. It can be the standards for evaluation of teacher's wholly duties on ICT applied education and proper self-evaluation tool for improvement of teacher's ability on ICT utilizing instruction. I processed measurement value of participant of Gwangju and Jeollanamdo area in this system and analyzed the level of teacher's abilities using ICT, a sex gap, regional difference, duty position difference and education career difference etc.
교육인적자원부는 ICT 활용 교육을 주도해 나가는데 가장 중심이 되는 교사의 ICT 활용 능력을 신장시키기 위해 다양한 방안들을 수립하여 추진하고 있다. 그러나 현재 시행되고 있는 교사의 ICT 활용능력 신장에 관한 대부분의 노력들은 ICT를 직무활동에 효과적으로 활용할 수 있는 능력보다는 기술소양 능력에 중점을 두고 있다. 그러므로 본 논문에서는 교사의 직무활동을 분석하고, 국내외 교사 ICT 활용능력 평가도구를 비교 분석하여 교사의 ICT활용능력 자기평가 도구를 개발하였다. 또한, 개발된 웹 기반 교사의 ICT 활용능력 자기평가도구를 광주와 전남 지역의 교사를 대상으로 적용하여 성별, 직위별, 지역별, 교육경력별 ICT 활용능력 수준 등을 조사분석하였다.