A Study on Learnability of Search and Sort Algorithm in Elementary School Computer Education

초등학교 컴퓨터교육에서 검색과 정렬 알고리즘 학습가능성에 관한 연구

  • Published : 2006.12.30

Abstract

Computer education is important to learn functions of computers, and it is necessary to enhance the ability such as high-power intelligence ability, originality, and positive thoughts on the future. In other words, not only is it important to learn functions to calculate using computers but also it is important to understand the principle of the way computers calculate and enlarge other abilities to solve other problems through understanding of the principle. Accordingly, this study aims to teach search and sort of data structure to a primary-school children. In addition its purpose is to design teaching and learning methods and teach according to the methods and find out whether primary-school children can understand the contents. Intelligent field was assessed through equivalent test before and after the test and emotional field through students' impressions after a lesson. The test showed that search and sort algorithm of data structure could be taught to children. That is, it presented the learnability of search and sort of data structure as a learning element of elementary school computer education.

초등학교 컴퓨터교육은 컴퓨터 사용기능을 익히는 것도 중요하지만 컴퓨터는 어떤 방법을 이용하여 계산을 하는지에 대한 원리를 이해하고 이를 통해 다른 문제를 해결해 낼 수 있는 능력을 키우는 것도 중요하다고 할 수 있다. 본 연구는 초등학생을 대상으로 자료구조의 검색과 정렬 알고리즘 학습내용을 재구성해 교수 학습 방법을 설계해 이를 지도해 보고 이러한 학습내용이 초등학교 학생들은 이해할 수 있는지를 알아 보고자 하는데 연구의 목적이 있다. 사전 사후 동형 검사지를 통해 지적인 영역을 평가하고, 수업 후의 소감문을 통해 정의적인 영역을 평가하였다. 그 결과 자료구조 중 검색과 정렬 알고리즘이 초등학생에게 가르쳐 질 수 있음을 확인하고 초등학교 컴퓨터교육의 학습요소로서의 가능성을 제시한다.

Keywords