호텔기업의 서번트 리더십이 리더만족과 추가적 노력에 미치는 영향

A Study on the Influence of Servant Leadership in Hotel Organization on the Attitude of Employees

  • 윤대균 (대구대학교 관광학부) ;
  • 장병주 (영산대학교 호텔경영학과)
  • 발행 : 2006.09.30

초록

본 연구에서는 선행요인인 서번트 리더십, 매개요인인 리더에 대한 신뢰, 그리고 결과요인인 리더만족, 추가적 노력 사이에 어떠한 관계가 있는지에 대한 모형을 제시하고 이들 요인 상호간의 관련성을 검증해 보고자 한다. 실증분석을 위한 측정대상은 서울, 경주, 부산 대구 지역의 특1급 관광호텔 종사원으로 한정하였으며, 특히 호텔종사원을 측정대상으로 한 것은 호텔 조직이 리더와 구성원간의 행동반응이 민감하게 나타나므로 본 연구의 유용성을 정확하게 판별하기 위해서이다. 본 연구에서는 서번트 리더십에 대한 기초이론을 체계화하였고 다음으로 서번트 리더십 관련 기존 연구에서는 서번트 리더십에 대한 요인구조를 제시하여 주지 못하고 있으나, 본 연구에서는 호텔종사원을 대상으로 서번트 리더십의 요인구조를 탐색적으로 보여 주었다는 점이고 또한 호텔기업의 인사관리자의 입장에서 리더십 프로그램을 분별하는데 있어 하나의 기준이 될 수 있다. 특히, 신입사원의 서번트 리더십을 배양하기 위해서는 서번트 리터십의 하위 행동특성이라고 할 수 있는 도덕성과 자긍심 정도는 검증해 볼 필요가 있다. 그리고 조직의 목표를 효과적으로 달성하기 위한 중간관리자의 변화를 위해 서번트 리더십 육성프로그램을 개발하는데 사용될 수 있다.

This study suggest a model to find out relationships among the servant leadership as a preceding factor, the trust in higher officers as mediating factors, and leader satisfaction, additional efforts as a resulting factor. Then, empirical study testify the relationship among these factors. This study confined the subjects of empirical analysis to the employees in super-deluxe hotels located in Seoul, Gyeongju, Busan, and Daegu areas. In order to clarify the utility of this study, This study took only hotel employees as the subject of measurement because only hotel organization is able to reveal sensitively the behavioral response between the leader and the members of organization. The preceding study has systematized a basic theory on the servant leadership, and provided factor structure in regard to the servant leadership, but this study has searched the factor structure of the servant leadership with the hotel employees as the subjects of study. Also, from the side of the personnel manager of hotel business, this study can be a criterion for clarifying a leadership program. Especially, in order to cultivate their servant leadership, it is necessary to testify morality and pride as sub-behavioral characteristics of new employees. Also to change the mid-managers' leadership for the effective achievement of the object of organization, this study can be utilized for the development of servant leadership.

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