초록
금융기관의 지식경영 초기 단계 이후부터는 지속적인 지식 창출과 효율적인 지식 검색이 지식경영의 핵심 요인으로 보고, 지식 창출의 한 방안으로 e-러닝을 제시하고, 효율적인 지식 검색 체제를 구축하기 위해서 리포지토리에 저장된 학습객체, 지식객체, 자료실 정보객체를 유사성에 따라 분류하고 상호 연관관계를 맺음으로써 키워드 검색은 물론 분류 검색과 연관 검색을 가능하게 하는 토픽맵 개념에 기반을 둔 지식맵을 활용한 통합 리포지토리 모형을 제안해 보았다. 모형 구현을 위해서 사용된 연구 방법에는 지식 관리 현황을 파악하기 위해서 세 보험회사들을 대상으로 사례 연구를 실시하였고, 기존의 토픽맵 기반의 실험적인 정보시스템들도 분석, 참조하였다. 디렉토리 형식의 전통적인 지식맵은 관련된 지식을 연계시키기가 어려워 지식관리시스템의 효율적인 브라우징이나 검색에 걸림돌로 작용하고 있는데 본 연구에서 제안된 모형은 이러한 문제점들을 개선할 하나의 안으로 이용될 수 있을 것이다.
Assuming that the knowledge creation and retrieval functions could be the most important factors for a successful knowledge management(KM) especially during the promotion stage of KM, this study suggests an e-learning application as one of best methods for producing knowledge and also the integrated knowledge repository model in which learning, knowledge. and information objects can be semantically associated through topic map-based knowledge map. The traditional KM system provides a simple directory-based knowledge map. which can not provide the semantic links between topics or objects. The proposed model can be utilized as a solution to solve the above-mentioned disadvantages of the traditional models. In order to collect the basic data for the proposed model, first, case studies utilizing interviews and surveys were conducted targeting at three Korean insurance companies' knowledge managers(or e-learning managers) and librarians. Second, the related studies and other topic map-based pilot systems were investigated.