Development of a Vector Graphics Kernel for Mobile Communication Terminals

모바일 통신 단말기를 위한 벡터 그래픽스 커널 개발

  • 이환용 ((주)휴원 연구소) ;
  • 박기현 (계명대학교 정보통신학부) ;
  • 우종정 (성신여자대학교 컴퓨터정보학부)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

Due to rapid development of mobile communication terminals and various requests of their users, multimedia information including image information has been the basis of mobile communication contents. In order to use vectored image information efficiently, which is more favorable than bit-mapped image information when transmission delay time and costs are considered, efficient vector graphics supporting systems are needed. Therefore, vector graphics kernel systems have been proposed and standardization attempts have been made in order to increase interoperability. In this paper, a vector graphics kernel based on OpenVG is designed and implemented. OpenVG was proposed as a standard vector graphics kernel by Khronos Group recently. The implemented vector graphics kernel, named by alexVG, is developed on a PC emulator as well as on a development board equipped with an ARM processor. In addition, performance tests are made in order to verify its functions.

모바일 통신 단말기의 급속한 발전과 다양한 사용자들의 요구로 인하여, 이미지 정보를 포함한 멀티미디어 정보가 모바일 통신에서 컨텐츠의 기반을 이루고 있다. 전송 지연시간과 경비를 고려할 경우에 비트맵 방식 보다 유리한 벡터 그래픽스 방식의 이미지 정보를 효율적으로 이용하기 위해서는 효율적인 벡터 그래픽스 지원 시스템이 필요하다. 따라서, 많은 벡터 그래픽스 커널 시스템들이 제안되고 있으며, 호환성을 높이기 위하여 벡터 그래픽스 커널에 대한 표준화 작업이 진행되고 있다. 본 논문에서는 자원 제한적인 모바일 단말기에 적합한 벡터 그래픽스 커널의 요구 사항을 살펴보고, 표준으로 제안된 Khronos Group의 OpenVG 기반 벡터 그래픽스 커널을 설계 구현한다. 또한, 구현된 그래픽스 커널을 검증하기 위하여 PC 에뮬레이터 환경과 ARM 탑재 개발보드 환경에서 각각 포팅 한 후, 성능을 측정한다.

Keywords

References

  1. 백낙훈 외, '고정소수점 수치 자료를 사용하는 벡터 그래픽스 연산에서의 오차 전달 모델', 한국통신소프트웨어학회 학술대회, pp. 3-7, 2005년 7월
  2. 이준영, 이환용, 박기현, 장명숙, 우종정, '모바일 환경 통신을 위한 벡터 그래픽스 커널의 설계,' 한국모바일학회 논문지, 2권 1호, pp. 73-80, 2005년 6월
  3. ARM, 'Fixed Point Arithmetic on the ARM', Application Note 33, ARM, September 1996
  4. David Hough, 'Applications of the Proposed IEEE-754 Standard for Floating Point Arithmetic', IEEE Computer, Vol.14, no. 3, pp.70-74, 1981년 3월
  5. Khronos Group, 'Open VG Specification 1.0' Khronos Group, August 2005
  6. Mark Segal and Kurt Akeley, 'The OpenGL graphics system: A specification,' Tech. Report, Silicon Graphics Computer Systems, 1992
  7. Open VG - The Standard for Vector GraphicsAcceleration, http://www.khronos.org/openvg
  8. Troy Evans, 'Introducing Macromedia Flash Lite 1.1,' Macromedia
  9. W3C, 'Scalable Vector Graphics (SVG) Tiny 1.2 Specification Draft 13,' W3C SVG Workgroup, April 2005