A Question on Theoretical Justification of Cataloging Outsourcing

편목업무 아웃소싱의 이론적 근거에 대한 의문

  • 노지현 (부산대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

This study intends to make a comprehensive inquiry about the theoretical foundations of cataloging outsourcing. To the end, this study examined (1) backgrounds of cataloging outsourcing, 2) the pros and cons of cataloging outsourcing, (3) theoretical justification suggested by guardians of cataloging outsourcing, and (4) methodological limitations found in literatures on the subject. On the basis of it, finally suggested are methodologies for evaluating 'effectiveness' of cataloging outsourcing.

이 연구는 편목업무 아웃소싱의 효과 분석을 위한 이론적 근거를 확보하는데 궁극적인 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위해, 이 연구에서는 (1) 편목업무에 아웃소싱이 도입되게 된 배경을 살펴보았고, (2) 편목업무의 아웃소싱을 둘러싼 찬반 논쟁을 소개하였으며, (3) 아웃소싱을 옹호하는 도서관 사람들의 논리를 이론적 관점에서 검토하였으며, (4) 그러한 옹호 논리에서 발견되는 방법론적 한계를 드러내 보이고자 하였다. 끝으로, (5) 아웃소싱의 효과를 과학적으로 분석해 내기 위한 새로운 방법론을 모색해 봄으로써 후속 연구를 통해 개발하고자 하는 평가도구의 이론적 토대를 마련하고자 하였다.

Keywords

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