A Study on the User Satisfaction for Park Facilities in Bukhansan National Park through the Analysis of Expectancy-Result Disconfirmation

기대-성과 불일치 분석을 통한 북한산 국립공원 탐방객의 시설물 이용 만족도 연구

  • Song Byeong-Hwa (Environmental Planning Institute, Seoul National University) ;
  • Yang Byoung-E (Graduate School of Environmental Studies, Seoul National University) ;
  • Lee Gwan-Gyu (Korea Environment Institute)
  • 송병화 (서울대학교 환경계획연구소) ;
  • 양병이 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 이관규 (한국환경정책.평가연구원)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

The purpose of this study was to analyze user satisfaction for park facilities in Bukhansan National Park and to introduce a new framework of standards for facilities improvement. An initial theoretical model considered possible variables through a case study of user satisfaction for park facilities and eventually 19 variables were chosen. An analysis was conducted of the user's satisfaction based on their expectations before use and the results after use. This expectancy-result disconfirmation was measured for the 19 variables. Statistical methods were applied to determine the reliability of the analysis, the t-test was used to measure disconfirmation between expectations and results, and relationships between the variables were analyzed. The results of the reliability analysis (Cronbach's alpha) were higher than 0.8. Therefore, almost all variables were appropriate for analysis. Statistically significant differences were found between expectations and results for following variables: availability of information facilities and accessibility, convenience of facilities, number of information facilities, appropriateness of information facilities, information offered, safety and convenience. Based on the analysis of the interrelation between variables, it was found that the visitors were more satisfied after their visit than they expected to be. The results of the study suggest which variables make the greatest contributions to facilities maintenance or improvement and which can be adapted to maximize user satisfaction.

Keywords

References

  1. 국립공원관리공단 (2002) 주5일 근무제 도입에 따른 국립공원역할강화방안
  2. 공윤아, 문석기 (1999) 주제공원의 공간성격에 따른 이용만족도에 관한 연구. 한국공원휴양학회지 1(1): 72-82
  3. 김동필, 이기철(1997) 도시공원 관리의 만족요인 및 예측모형 분석. 대한국토.도시계획학회지 32(3): 229-237
  4. 김두하 (1999) 주제공원 이용자의 만족형성과정에 관한 연구-에버랜드를 중심으로-. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  5. 김미라, 이기춘 (2004) 의료서비스에 대한 소비자 만족과 기대 불일치 모델의 검증. 한국소비자학회지 15(1): 87-110
  6. 김상회, 이상건 (2000) 주제공원 이용객의 기대, 지각된 성과, 기대불일치가 만족에 미치는 영향. 한국호텔관광학회지 3(1): 9-31
  7. 김세천, 허준(1992) 전주시 도시공원의 이용행태분석 및 관리 실태에 대한 만족도 평가에 관한 연구. 한국조경학회지 20(2): 90-105
  8. 김세천, 허준, 노재현(1998) 자연공원 이용행태 및 만족도 평가. 한국관광학회지 21(2)27:9-293
  9. 남정칠, 박승범, 권상수, 김승환, 강영조(1992) 옥외 레크레이션 만족도 분석을 통한 도시공원녹지의 개발방향에 관한 연구. 한국조경학회지 20(1): 29-38
  10. 박승범, 김승환, 강영조, 남정칠, 양위주(1996) 도시공원녹지의 이용만족도의 인과구조분석에 관한조사연구. 대한국토.도시계획학회지 31(1)13:5-148
  11. 박장근, 방환복(1999) 북한산국립공원 등산객의 이용만족도에 관한 연구. 한국레크리에이션교육학회지 1(1): 89-107
  12. 박장근, 방환복 (2000) 국립공원 등산객의 형태에 따른 시설만족도 조사. 한국사회체육학회지 13: 721-736
  13. 박찬용 (1995) 이용자 만족도에 준거한 국립공원 관리의 지표 설정에 관한 연구. 한국조경학회지 23(1): 39-50
  14. 서울시(1996) 여가생활과 공원이용에 관한 시민의식조사
  15. 안득수, 허준, 노재현(1995) 근린공원 퍼골라 시설의 이용 후 평가에 관한 연구. 한국조경학회지 23(2): 182-194
  16. 이권구(1996) 국립공원 이용자의 형태와 만족도 평기분석. 공주 대학교 산업개발대학원 석사학위논문
  17. 이병우, 김용식, 권광선 (1987) 북한산국립공원의 이용행태 특성 및 등산패턴. 응용생태연구 1: 68-71
  18. 이우헌(1997) 자연휴양림 이용자의 특성 및 이용행태 분석 (II). 한국임학회지 86(3): 352-364
  19. 이주희, 오익근(1994) 가야산국립공원 이용행태 및 만족도 연구. 대한관광경영학회지 8(1): 267-280
  20. 이주희, 한상열, 심규원 (2001) 중요도-성취도 분석을 이용한
  21. 채서일 (2002) 사회과학 조사방법론. 서울: 학현사
  22. 한국환경정책, 평가연구원 (2002) 주5 일 근무제와 여가활동 변화에 따른 환경영향. 국립공원 시설물에 관한 연구. 한국산림휴양학회지 5(2) : 61-68
  23. 현중영, 박찬용(1992) 도시공원시설의 이용자 만족 인과 모형. 한국조경학회지 20(2): 103-109
  24. Csikszentmihalyi, M.(1975) Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco: Jossey-Bass
  25. Csikszentmihalyi. M.(1978) Intrinsic rewards and emergent motivation. In R. M. Lepper and P. Green. eds., The Hidden Cost of Reward: New Perspectives on the Psychology of Hwnan Motivation. Hillsdale. N. J.: Lawrence Erlbaum pp. 123-124
  26. Lucas. R. C. and G. H. Stankey (1974) Social Carrying Capacity for Backcountry Recreation. USDA Forest Service General Technical Report NC-9
  27. Nlinning. R. E. (1986) Studies in Outdoor Recreations -Search for Recreation for Satisfaction -. Corvallis. Oregon: Oregon State University Press
  28. Oliver. R. L. and W. S. Desarbo(1998) Response determinants in satisfaction judgments. Journal of Consurner Research 14: 495-507
  29. Piagram, J.(1983) Outdoor Recreation and Resource Management. New York: St. Martin's Press
  30. Propst. D. B. and D. W. Lime(1982) How satisfying is satisfaction research?: forest and river recreation: research update. University of Minnesota Agricultural Experiment Miscellaneous Publication 18: 124-133
  31. Swan, J. E. and I. F. Trawick(1981) Disconfirmation of expectation and satisfaction with a retail service. Journal of Retailing 57: 51-60