Abstract
Real-time traffic information disseminated through VMS is known to have effects not only on driver to plan a route choice, detour the congestion, and cope with incident, but also on VMS operator to manage the traffic volume indirectly. But, the dissemination of traffic information is operated in the side of provider, not of user. Importance-Performance analysis (IPA) offers a simple, useful method for simultaneously considering both the importance and performance dimensions when evaluating or improving strategy. This technique has been successfully used in a variety of settings to define priorities and guide resource optimization decisions. This study uses IPA to evaluate traffic information strategies through VMS to make resource improvement recommendations. It gained 760 samples by field surveys, which are conducted in Korean Thanksgiving Day, weekday and weekend at the service areas of expressways. The results indicate that the motivations in quadrant I (concentrate here) are dissemination of exactly information and quick transmission, while distance of VMS, most drivers are not satisfied with that is located in quadrant III (low priority).
교통정보는 운전자 측면에서 통행계획 수립과 통행경로 변경, 그리고 돌발상황 대처능력 향상의 도움을, 관리자 측면에서 도로에 집중된 교통수요를 간접적으로 제어하여 효율적으로 도로를 운영할 수 있는 장점을 가지고 있다. 그러나, 현재의 교통정보 제공은 운전자 측면의 접근방식이 아닌 운영자 및 관리자 중심에서 운영되고 있다. 본 논문에서는 VMS를 중심으로 교통정보제공에 따른 운전자의 만족도와 중요도를 분석하기위해 다양한 산업분야에서 서비스 평가에 사용되는 IPA(Importance-Performance Analysis) 분석을 통해 이용자가 바라는 교통정보제공의 개선과 대응전략을 알아보았다. 설문조사는 고속도로 및 국도 휴게소에서 연휴와 평일 및 주말로 구분하여 실시되었으며, 총 760개의 표본이 수집되었다. IPA 분석결과 운전자가 가장 중점적으로 개선되기를 요구하는 사항은 정확한 정보제공과 신속한 정보제공 등의 정보내용에 관한 것이었으며, 운전자의 만족도가 가장 낮게 나타난 설치간격의 경우 중요도도 역시 낮아 우선순위가 낮은 것으로 나타났다.