Abstract
The purpose of contingency estimate is to manage the increase in construction cost and the extension of the term of works due to the inevitable occurrence of uncertain situations. The aim of contingency strategies have two intentions. One thing, can be called a passive strategy, gets ready for construction cost increase due to uncertainty factors, the other thing, can be called a active strategy, gets rid of the obstruction factors of work prior to construction performance. Therefore, from the view point of medium and long term, there is necessary to accumulate data in conjunction with design modification cases and carefully analyze uncertainty factors from construction types and characters. Therefore, this thesis will analyze design modification case at a special work such as highway and select factors that affect construction cost and present contingency estimate process using regression analysis.
예비비의 산정은 건설공사에서 필연적으로 발생할 수뿐이 없는 예측불가능한 상황으로 인한 공사비의 증가와 공기의 연장에 대처하기 위해서이다. 예비비의 본 취지는 불확실한 요소로 인한 예기치 못한 공사비 증가에 대비하기 위한 수동적인 면에서의 전략도 있지만, 불확실한 요소의 분석을 통해 사전에 공사저해 요소를 제거하고자 하는 능동적인 면에서의 전략도 가지고 있다. 따라서 중장기적인 관점에서 예비비제도가 우리나라에 올바르게 정착되기 위해서는 공사종류별, 특성별 불확실한 요소로 인한 설계변경 사례에 대한 자료의 축적 및 면밀한 분석으로 적정한 예비비를 반영할 수 있어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 고속도로 공사라는 특정 공사에서 설계변경사례를 분석하여 공사비에 영향을 미치는 요소를 판별하고 회귀분석을 이용하여 예비비율을 산정하는 절차를 제시하고자 한다.