Abstract
VMS which provides information about real-time traffic situation to the drivers is operating 41 places in 204km section at 2003 present time. Contrary to VMS which is constructed in freeway or highway, VMS in Roadway is increasing the demand of relocating according to development of environment. However there is not any definite standard for ITS field devices' relocating. That would be many problem such as re-relocating in the near future. This study presents optimal VMS relocating methodology using the concept of Decision Problem considering budget and number of drivers given information.
도로상의 정보를 제공하여 운전자들에게 편의를 제공하는 VMS는 2003년 현재, 수도권 남부국도 204km 구간에 총 41 개소가 운영중이다. 고속국도나 도시간선도로에 구축되어 있는 VMS와 달리 국도에 설치되어 있는 VMS는 주변환경 개발에 따라 이설 요구가 증가하고 있는 실정이다. 그러나 현재, VMS의 이설과 관련된 명확한 기준이 없어 이설 업무 담당자의 직관적 판단에 의존하여 이설위치를 결정하고 있는 실정으로 추후 재이설의 문제를 내포하고 있다. 이에 본 연구에서는 VMS 이설에 필수적으로 고려해야 하는 소요예산, 정보수혜자 수 등을 고려한 VMS의 적정 이설위치 결정 관계식을 Engineering Decision Making Process개념을 적용한 Value Function 형태로 개발하고, 사례를 통해 활용가능성을 제시하였다.