Abstract
It is very important to make a decision for locating public facility site in a objectively way people in general agree with. This is because public facility affects not only daily life of people in there but also a regional development. This paper sets up a site selection model which utilize an accessibility theory and GIS spatial analysis techniques. This model has been applied to all the twelve alternatives of Chungnam Provincial Office (CPO) sites which are well known to the public. On the criterion of average access time from all the other areas in Chungnam Province, CH alternative is found to be the best one followed by CH/AS, AS alternatives. On the basis of total people-travel time CH/AS alternative turns out to be the best one followed by CH, AS alternatives. In conclusion top three best locations for CPO are CH and AS area where transportation facility are in good condition and population density is highest in Chungnam Province. This fact implies that a transportation accessibility and population density are the primary key in determining the location of public facility.
공공시설은 지역주민의 일상생활과 경제활동에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 국가의 경제발전에 필수적인 시설이기 때문에 모든 사람이 공감하는 객관적인 평가기법에 의한 입지결정이 매우 중요하다. 본 논문은 접근성이론과 GIS 공간 분석 기법의 접목을 통해 공공시설 후보지 평가모형을 적용하여 현재 검토되고 있는 충남도청 후보지들의 적정성을 평가 하였으며 연구 결과 다음과 같은 사실을 알 수 있었다. 첫째, 충남 도청후보지로 신청한 12개의 후보지 중 타 지역에서부터 평균 접근시간이 가장 양호한 후보지는 철도망과 도로교통망이 잘 구축된 CH 후보지, CH/AS후보지, AS후보지 순으로 양호한 것으로 평가 되었다. 둘째, 충남 전 도민들의 총 통행시간을 최소로 하는 후보지는 CH/AS후보지, CH, AS 후보지 순으로 분석되었다. 셋째, 후보지간의 평균접근 시간은 접근성이 양호한 지역 순으로 높게 나타나는데 비해 총 인 통행시간은 인구밀도가 높은 후보지와 이와 인접한 후보지 순으로 높게 평가되었다. 넷째, 최적후보지 1,2,3순위 모두 CH, AS지역에 속해 있어 후보지 입지결정에 있어 교통의 접근성과 인구 인구밀집도가 주요결정 요인이 되는 것으로 나타났다.