디지털 디스플레이 활용에 따른 공간 변화에 관한 연구 - 미래영화 분석을 중심으로 -

A Study on the Space Change according to the use of Digital Display - Focusing on the Analysis of Future SF Film -

  • 임주연 (호서대학교 일반대학원 실내디자인) ;
  • 이철재 (호서대학교 예술대학 실내디자인학과)
  • 발행 : 2006.06.01

초록

Our human society is rapidly changing into the world of advanced visual information with the development of image industry, the advent of satellite and terrestrial DMB, and the opening of Ubiquitous era. Like this, we are living in the space of overflowing media contents. Jean Baudrillad anticipated that the influential power of image would dominate our reality in 'Simulation'. Noticing the indication of our time, which is organized by various information media including the mass media, Baudrillad predicted that the 21st century would be an era of symbol and image due to the development of television, computer, and internet. This paper attempts to find the physical and conceptual peculiarities of the space change according to the use of display, by analyzing SF films, where future daily life is a major setting, under the judgement that the exploration of space change is significant. Through findings, it tries to lead the visual expansion, which recognizes display as space itself rather than object of space and changes unmoving space into moving space, and suggest the future space design by using digital space. It suggests case studies, which use digital display in the real space, as a study method and it examines the features, influences, and roles of digital display through investigating literatures and cases. In addition, it attempts to find a correlation of digital display and space by selecting films, which can give the affluent resources of analysis on the digital display among SF films. Therefore, it will come to a conclusion that space change should be dealt with in the space design.

키워드

참고문헌

  1. 배영달, 보드리야르와 시뮬라시옹, 살림, 2001
  2. 페이스 팝콘.애덤 한프트, 미래생활사전, 을유문화사, 2002
  3. 박희령, Ubiquitous 개념을 적용한 공간의 인터렉션 디자인 연구, 대한 건축학회논문집 계획계 22권1호(통권207호), 2006
  4. 이철재, 디지털리즘의 인식론적 공간 구성 해석, 홍익대 박사논문, 2003
  5. 김현진, CES2006 참관기, 한국정보디스플레이학회 간행물 '인포메이션 디스플레이' 제7권 제1호, 2006
  6. 손현석, Ubiquitous Computing을 적용한 건축디자인에 관한 연구, 한국실내디자인학회 학술발표대회논문집 제5권 제5호, 2003
  7. 주상돈, 유비쿼터스 혁명이 시작됐다(13)스마트 디스플레이, 전자신문, 2003
  8. 이혁수.황관선, 유비쿼터스 공간에서의 인간환경과 생활공간 변화에 관한 연구, 실내디자인학회 학술발표대회논문집 제5권 제5호, 2003
  9. 김재훈, 유비쿼터스 컴퓨팅-네트워크 기반 스마트홈 서비스 기술, 전자공학회지 제30권 제11호, 2003
  10. 오광신, 인터페이스 다시생각하기 www.javastudy.co.kr/docs/lec_ProgrammingGuide/okshin/interface.htm
  11. 진병두, OLED Interface 기술, 한국정보디스플레이학회지, 제7권 제1 호, 2006.2
  12. 한국 HCI(Human-Computer Interaction) 연구회 인터넷 포럼 게시글 인용. hci.or.kr/forum/read.cgi?b=hci&c=r_p&n=1029164227&p=2&s=t