Abstract
This paper propose to methodology for deciding suitable bit size that minimizes hardware complexity and performance degradation from floating-point design the fixed-point implementation of downlink traffic channel of IEEE 802.16e OFDMA TDD system. One of the major considering issues for implementing fixed-point design is to select Saturation or Quantization properly with the knowledge of signal distribution by pdf or histogram. Also, through trial and error, we should execute exhaustive computer simulation for various bit sizes, hence obtain appropriate bit size while minimizing performance degradation. We carry out computer simulation to decide the optimized bit size of downlink traffic channel under AWGN and ITU-R M.1225 Veh-A channel model.
본 논문에서는 IEEE 802.16e에 기반한 OFDMA TDD 시스템 하향 링크 트래픽 채널의 fixed-point 구현을 위해 Floating-point 모델로부터 성능 열화와 하드웨어 복잡도를 최소화 할 수 있도록 적절한 비트 사이즈를 결정하는 방법론에 대하여 기술한다. Fixed-point 구현에 있어서 여러 가지 고려 사항 중 하나는 비트 사이즈를 절사하는 방법에 따른 Saturation과 Quantization의 선택이며, 반드시 주의해야 할 점은 신호의 분포를 정확히 파악한 후 신호의 분포에 맞도록 Saturation과 Quantization 중 하나의 비트 절사방법을 적절히 적용시켜야 한다는 점이다. 또한, 시행착오를 거치면서 여러 비트 사이즈에 대하여 모의 실험을 수행하여야만 성능 열화를 최소화 하면서 원하는 비트 사이즈를 얻을 수 있다. 본 논문에서는 수신단의 트래픽 채널에 최적화된 비트 사이즈를 결정하기 위하여 AWGN 및 ITU-R M.1225의 Veh-A 채널 환경에서 컴퓨터 모의 실험을 수행한다.