Study on the Trend Analysis and Direction of Remodeling of Middle Schools - Case Study of Middle Schools in Gyeonggi Province -

중학교(中學校) 리모델링의 경향분석 및 방향설정에 관한 연구 - 경기도 중학교 사례를 중심으로 -

  • 윤준선 (강남대학교 도시건축공학부)
  • Published : 2006.01.30

Abstract

The study is intended to analyze the tendency of the remodeling for the middle schools in Gyeonggi Province, with the potential challenges thereof, thereby determining the principle for the remodeling projects in the days to come. To that end, the analysis to identify the school facilities in a bid to accommodate the current curriculum was conducted, along with the case study on remodeling projects. The $7^{th}$ curriculum demands for a significant change in school facilities. The number of student in a class that has been on the decline, despite of steady increase in number of schools, and the population getting concentrated in Seoul and its suburbs have resulted in an increase in number of class. Consequently, more investment in the facility, rather than improving a substantial education environment, has been made. The study, thus, is aimed at identifying the facility of the middle school required by the $7^{th}$ curriculum, as well as implementing a fact-finding investigation into the remodeling works for middle schools in Gyeonggi Province so as to come up with the guideline for remodeling projects.

Keywords

References

  1. 경기도교육청.교육인적자원부(각 연도), 교육 통계연보
  2. 강무섭 외, 한국교육의 중장기 발전구상, 한국교육개발원, 1994
  3. 강은주 외, 제7차 교육과정에 따른 리노베이션에 관한 연구, 교육시설학회지, 2001.11
  4. 권용균, 교육시설의 리모델링을 위한 노후화 판정방법에 관한연구, 건국대 석사논문, 2001
  5. 권이종 외, 평생교육의 실제, 교육과학사, 2000
  6. 김성중, 학교시설 변화방향에 근거한 기존학교 리노베이션 의사결정에 관한연구, 국민대 석사논문, 2002
  7. 이정수, 대학캠퍼스 시설의 리모델링 경향과 수법에 관한 조사연구, 교육시설학회, 2004.11
  8. 임창순, 신교육체제하에의 초.중.고등학교 시설개선 방안, 경북대 대학원, 1998
  9. 제7차 교육과정의 정착과정에 관한연구, 대구대학교 초등교육연구 논총, 제17권3호, 2000