Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 20 Issue 2 Serial No. 26
- /
- Pages.179-205
- /
- 2006
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
An Effective Approach to Utilize Prior Studies Based on Using Teaching Tools
초등수학에서 교구의 활용에 대한 선행연구물의 활용 방안
- Kim Hae-Gyu (Jejeu National University of Education) ;
- Park Seon-Hee (Hwabuk Elementary School)
- Published : 2006.05.01
Abstract
The 7th curriculum sets a basic direction based on learner centered teaching. To this end, the curriculum puts a focus on activity centered classes using teaching tools. In reality, however, elementary school teachers find using the teaching tools in their classes difficult, although there are various studies going on to improve the practical use of the teaching tools in the classroom. In this paper, we present an effective approach to utilize those prior studies on using the teaching tools in classes for 4th, 5th and 6th graders.
제 7 차 수학과 교육과정에서는 학습자 중심의 교육과정을 기본 방향으로 설정하여 이에 대한 실천 방안으로 활동중심 교육과정의 전개를 특징으로 하고 있는데, 활동중심의 수업에서는 교구를 활용한 수업이 차지하는 비중이 매우 크다. 이와 같은 맥락에서 교구를 활용하여 초등수학 수업을 개선하려는 다양한 연구가 활발하게 진행되고 있지만, 초등교사가 수업시간에 적절하게 활용하기에는 어려움을 겪고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 초등 교사들이 교구를 활용한 초등수학교육 관련 선행연구들을 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제 7 차 교육과정
Keywords