프로축구팀 관여도에 따른 축구 관련 스포츠 의류 구매행동에 관한 연구

A study on Buying Behavior of Sports Apparel Brands According to the Involvement of the Professional Football Team

  • Choi Geun-Dae (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University) ;
  • Park Jae-Ok (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University) ;
  • Lee Ji-Yeon (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University)
  • 발행 : 2006.05.01

초록

The purpose of this study was to investigate the buying behavior of sports apparel brand in relation to the involvement of specific professional football teams. A total of 256 adults in their 20s and 30s who residing in Seoul, Suwon, Inchon, and Daejeon completed questionnaires. Data were analyzed by using SPSS 11.0. Major statistical methods were frequency analysis, t-test and Chi square analysis. The results of this study were as follows; 1. The high involvement group of the specific professional football team showed a higher degree in the recognition, the preference, and the buying intention on sports apparel brands than the low involvement group did. Results showed statistically significant differences in responses to preferred items and store types between the low- and high involvement group. 2. With regard to the preference of sponsored apparel brands and the number of own items according to the preference of specific professional football teams, the group who preferred FC Seoul and Suwon Samsung Bluewings had a higher preference and own more items than the less preferred group did. 3. Male respondents were found to have a higher degree in the recognition, the preference and the buying intention than female respondents were. Also, there were differences in responses to a preferred store type between males and females.

키워드

참고문헌

  1. 김선희. (2002). 국내 스포츠 캐주얼웨어의 구매 및 착용현황과 디자인선호도에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(8), 1286-1297
  2. 김용만. (2004). 프로농구 팬의 관여도가 재관람의도 및 라이센싱제품 구매의도에 미치는 영향. 한국체육학회지, 43(5), 487-498
  3. 김자경. (2003). 명품과 준(Quasi) 명품의 브랜드 개성과 기능이 소비자 구매의도에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 김종환, 이종호. (1999). 전략적 마케팅을 위한 프로축구 팬 성향에 관한 연구. 한국체육학회지, 38(3), 785-798
  5. 김주성. (2001). 프로축구 관여도와 정보 요구도가 구매의도에 미치는 영향. 경성대학교 대학원 박사학위 논문
  6. 김화섭. (1999). 재미있는 스포츠, 돈 버는 마케팅: 경제학자가 쓴 알기 쉬운 스포츠 마케팅. 서울: 살림
  7. 박지성, 반 니스틸루이-루니 등과 광고 촬영. (2005, 8. 25). 스포츠조선. 자료검색일 2005. 9. 20, 자료출처 http://www.naver.com
  8. 박찬혁. (2003). 프로스포츠 이벤트 타이틀 스폰서십 효과분석. 고려대학교 대학원 박사학위 논문
  9. 서광조. (1989). 스포츠 레져용품 산업의 현황과 육성 방안. 서울: 산업연구원
  10. 서희정. (2000). 프로축구 관여도와 상표 친숙도가 타이틀 스폰서 제품의 구매의도에 미치는 영향. 단국대학교 대학원 석사학위 논문
  11. 서희진. (2001). 프로축구 관중의 소비행동 결정요인 분석. 한국스포츠사회학회지, 14(1), 215-228
  12. 송경희. (1999). 생활주기별 의류 쇼핑성향에 따른 점포선택 행동. 한양대학교 대학원 석사학위 논문
  13. 수원, 아디다스 사상 최대 규모 스폰서십 체결. (2004, 3. 9). 블루윙즈뉴스. 자료검색일 2005, 7. 5, 자료출처 http://www.fcbluewings.com
  14. 양구석. (2005). 프로축구 서포터즈의 신뢰도와 몰입이 구단 애착도에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  15. 이선재, 장은영. (1992). 소비자의 의복 구매성향과 구매기준에 관한 연구. 대한가정학회지, 33(5), 75-88
  16. 이세호. (1996). 스포츠팀이 기업 광고에 미치는 영향. 경기대학교 대학원 박사학위 논문
  17. 이영경. (1986). 의복 품목에 따른 제품 관여의 수준과 유형 및 정보탐색활동에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  18. 이은영. (1997). 패션마케팅. 서울: 교문사
  19. 이지연. (2002). 의류 상품에 대한 소비자 지식과 관여가 정보처리유형과 상품속성평가에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 박사학위 논문
  20. 임효택. (2001). 스포츠 소비자의 스포츠 용품 구매행동에 관한 연구. 한국스포츠리서치, 12(4), 191-202
  21. 장승훈. (2003). 스포츠 스폰서십이 기업이미지와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 창원대학교 대학원 석사학위 논문
  22. 천명환. (1998). 스포츠 스폰서십의 광고 효과에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 논문
  23. 프로야구 축소 관중대박 '300만 함께 가자'. (2005, 5. 18). 서울신문사. 자료검색일 2005, 6. 30 자료출처 http://www.naver.com
  24. 한수정. (2001). 의류 쇼핑성향에 따른 의류점포 서비스품질 인지와 점포유형. 한양대학교 대학원 석사학위 논문
  25. 허광일. (1997). 기업의 스포츠팀을 통한 마케팅이 소비자행동에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위 논문
  26. 황진숙. (2004). 스포츠웨어 추구혜택 세분시장에 따른 국내 및 해외 브랜드에 대한 태도, 쇼핑태도, 구매행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(5), 690'700
  27. 효성 코오롱, 스포츠 마케팅 '한판'. (2004, 4. 15). 파이낸셜 뉴스. 자료검색일 2005, 7. 3, 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  28. Antil, J. H. (1984). Conceptualization and operationalization of involvement. In T. C. Kinnear (Eds.), Advances in Consumer Research, 11 (pp. 203-209). Ann Arbor, MI: Association for Consumer Research
  29. Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (2001). Consumer behavior. Chicago: The Dryden Press
  30. Kahle, L. (1996). Issues and opportunities in sports marketing: U. S. Cases. Sports Marketing International Symposium
  31. Keller, K. L. (1998). Strategic brand management: Building, measuring and managing brand equity. N.J.: Prentice Hall
  32. Meenahan, T. (1991). The role of sponsorship in the marketing communications mix. International Journal of Advertising, 10, 35-47 https://doi.org/10.1080/02650487.1991.11104432