컴퓨터교육학회논문지 (The Journal of Korean Association of Computer Education)
- 제9권1호
- /
- Pages.41-48
- /
- 2006
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
Wiki 기반 협력학습에서 적응적 내비게이션 시스템이 그룹 활동에 미치는 효과
Effectiveness of Adaptive Navigation System for Group Activity at the Wiki-based Collaborative Learning
- 투고 : 2005.12.19
- 심사 : 2006.01.13
- 발행 : 2006.01.31
초록
위키는 분산 환경의 협력학습 활동에 매우 효율적인 도구임이 최근 여러 실험을 통하여 연구되어 왔다. 위키는 구성원간의 지식공유가 효율적으로 이루어 질 수 있는 기능을 제공하고는 있으나, 페이지와 링크의 동적인 변화로 인한 내용구조의 복잡성으로 인하여 각 구성원이 내용구조를 전체적으로 파악하거나 자신에게 필요한 페이지를 효율적으로 찾기 힘든 단점이 있다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 그룹 구성원들에 의한 페이지의 변화가 많이 발생하는 온라인 프로젝트 협력학습활동에서 그룹의 각 구성원에게 내용 구조와 자신에게 관심 있는 활동 페이지를 개별적으로 안내해줄 수 있는 적응적 내비게이션 안내 시스템을 개발하였다. 우리는 먼저 각 페이지와 구성원간의 관계 모델을 페이지 변화 정보와 개별 로그 정보를 사용하여 개발하고 이 모델을 사용하여 적응적 내비게이션 시스템을 설계 및 구현 하였으며, 이 적응적 시스템이 그룹 구성원간의 효율적인 정보공유 그리고 그로 인한 협력학습활동을 어떻게 촉진시켰는지를 현장 실험을 통하여 보여준다.
The latest several studies show that Wiki is a very efficient tools for collaborative learning in the distributed environments. Even though Wiki supports efficient knowledge sharing between group members, there are still some problems to be solved for collaborative learning. Since the structure of group contents becomes more complex and the links between pages are dynamically changed, each member of group has difficulties to perceive the changed contents and links on group pages. We designed the adaptive navigation system to guide individual browsing paths of each member through the calculating of friendship and the state of pages. At first we developed the relation model between member and each pages by the historical log that stored the change of pages and the activity of members, and then we implemented the adaptive navigation system using the model. Experimental results show that this adaptive system is very effective to share the group knowledge and to promote collaborative learning activities.