The Analysis of Discussion Activities and Participants' Behavior in the e-BBS based on a Structural Analysis

구조적 분석에 의한 e-BBS 토의 활동 및 참여자의 행동 분석

  • 문교식 (대구교육대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2006.08.03
  • Accepted : 2006.10.26
  • Published : 2006.11.30

Abstract

Educators have recognized the usefulness of the e-BBS(electronic-Bulletin Board System) as an asynchronous communication medium for collaborative learning. However, theoretical outcomes to understand the structural analysis of thc e-BBS are not adequate enough. As a consequence, we are left with inadequate supportive tools to understand complex communication phenomena and to assist teachers to guide students to educational purposes. This can cause teachers to have a laissez-faire approach using BBS as a communication medium for education due to the lack of understanding the structural and overall situation. To address this issue, this paper presents a theoretical foundation to help understand the structure of discussion activities via the e-BBS and then presents a computational model, based on the structural analysis, for the behavioral analysis of participants. The formal representation of bi-directional discussion activities is realized by devising two graphs - the reply graph and the connection graph. Various measurements and statistics for the analysis are presented in the paper. To clarify the analysis, we classify the results produced through the analysis of discussion activities and participants' behaviors.

비동기 통신 수단으로써의 e-BBS (electronic-Bulletin Board System, 전자게시판)는 협력 학습을 위한 유용한 매체로 알려져 왔다. 그러나 e-BBS의 구조적 분석을 이해하기 위한 이론적 결과는 이직 충분하지 못하다. 그 결과, 복잡한 의사소통 현상을 이해하고 교수자를 도와 학생들을 교육 목적으로 이끌 수 있도록 보조하는 적절한 도구의 부재를 초래하게 되었다. 그로 인해 BBS를 활용하는 교수자는 토의 상황의 구조적, 종합적 이해가 부재한 상태에서 거의 방임적으로 운영하게 된다. 이러한 문제점에 대처하기 위하여 본 논문에서는 BBS의 구조적 이해를 돕기 위한 이론적 토대를 제시하고 그를 바탕으로 토의 활동 참여자의 행동 분석을 위한 계산 모델을 제시하고자 한다. 쌍방향 토의 활동의 형식 표현은 응답 그래프와 연결 그래프의 두 그래프로 이루어지며 분석을 위한 여러 측정치와 통계량이 제시된다. 분석의 결과를 명확하게 제시하기 위하여 유형별로 분류한다.

Keywords