Job Analysis for the Improvement of criteria for preparation of Qualification test of Computer Operation Engineer

직무분석을 통한 컴퓨터 운용사 자격검정 출제기준 개선 연구

  • Seo, Joon-Ho (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Park, Jong-Sung (Korea Research Institute for Vocational Education & Training)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

This paper is aimed to design for qualification structure and criteria for preparation of qualification test of computer operation engineer. In this study, a DACUM(Development A curriculum) method job analysis to extract contents such as task range, grades or ranks, eligibility, examination standards, selection criteria of examination questions, examination methods, etc was done by an job analysis committee composed of 7 specialists in the industry and academia. In the first place, this report presents job analysis models by procedures for developing selection criteria of examination questions of computer operation engineer. The first step is preparation for job analysis(data research, interviews and selection of experts), the second step the establishment of job models(first expert council and site study), the third step the drawn-out of knowledge, skills, and tools(the second expert council and site study), the fourth step the selection of courses and subjects(the third expert council), the fifth step the establishment of guidelines for making questions(the third site study).

이 연구는 컴퓨터운용사의 구체적인 직무 분석을 통하여 컴퓨터 운용사 자격의 출제기준을 개선하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 산업계, 학계 전문가 7명으로 구성된 직무분석 위원회에서 데이컴(DACUM: Development A curriculum)법으로 직무분석을 실시하여 직무범위, 등급, 응시자격, 검정 기준, 출제 기준, 검정 방법 등의 구성 내용을 추출하였다. 또한 이 연구에서는 컴퓨터 운용사의 출제기준을 개발을 위한 직무분석의 모형을 절차별로 정리 제시하였는데, 1단계는 직무분석 준비(자료 조사 및 면담, 전문가 선정), 2단계는 직무모형 설정(1차 전문가 협의회 및 1차 현장 검토)하였고, 3단계는 지식, 기능, 도구 추출(2차 전문가 협의회 및 2차 현장 검토), 4단계는 코스 및 교과목 선정(3차 전문가 협의회), 5단계는 출제기준 설정(3차 현장 검토)의 과정을 통하여 컴퓨터운용사의 자격의 출제기준을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김미량(2005). 해외 주요국의 현황분석에 기초한 우리나라 컴퓨터교육의 교과과정 방향. 컴퓨터교육학회논문지
  2. 대한상공회의소(2005). 컴퓨터 운용사 개선방안 내부자료
  3. 서준호, 박종성(2005). 컴퓨터 운용사 자격의 직무분석 및 자격체계 연구. 한국직업능력개발원
  4. 서창교, 김현수(2001). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석. 한국직업능력개발원
  5. 신수범(2005). 컴퓨터교과의 성격 분석과 교육과정 구성 전략. 컴퓨터교육학회논문지
  6. 신수범, 유인환, 이철현, 이태욱(1999). 교육 목표 이론에 따른 제 7차 교육과정 컴퓨터 교 교과 목표분석. 컴퓨터교육학회논문지, 2(2). 43
  7. 이용순, 주인중, 정향진(2002). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석. 한국직업능력개발원
  8. 이태욱(2000). 새 천년 지식 정보 강국에 대비한 정보 교육의 방향. 한국정보교육학회. 2000년 동계학술발표논문집. 3-14
  9. 주인중, 박종성, 변숙영, 홍언표(2003). 직업교육훈련과정 개발을 위한 직무분석 지침서. 한국직업능력개발원
  10. Norton, R. E.(1993). Senior Research and Development Specialist: DACUM COORDINATOR'S HANDBOOK. The National Academy Vocational Education The Ohio State University 1960 Kenny Road Columbus, Ohio 43210;1993. p. 2-24