방송드라마의 체계적 제작 시스템에 관한 연구

A Study on the Systematic TV Drama Production System

  • 배진아 (공주대학교 영상광정보공학부 영상학)
  • 발행 : 2006.06.01

초록

방송 드라마는 대중적 인기 및 부가가치 창출의 차원에서 다른 어떤 장르의 프로그램보다 주목받는 방송영상 콘텐츠이다. 최근 들어 대규모 독립제작사의 등장 등 외부 요인으로 인하여 드라마 제작 시스템을 제대로 갖추어 보고자 하는 노력이 일부 있었으나, 아직까지 드라마 제작을 위한 체계화된 시스템은 갖추어지지 않은 상황이다 본 연구는 드라마 제작 현장의 전문가들과의 심층인터뷰를 통해서, 국내 방송3사의 드라마 제작 관행 및 시스템에 대해 분석하였다. 분석 결과 국내 드라마 제작 시스템은 소규모 프로그램 제작에 적합한 프로듀서-디렉터 시스템이었으며, 부가수익 창출을 위한 노력이 제작 전 단계에서부터 체계적으로 이루어지지 않고 있었다. 방송사가 드라마를 통해서 경쟁력을 확보하기 위해서는 전문 프로듀서 제도를 도입하고, 제작 요소를 체계적으로 관리하며, 멀티 유즈 전략을 적극적으로 수립하는 등의 노력이 요구된다.

In terms of creating widespread popularity and a high value added business, TV drama is recognized as an unrivaled entertainment content above any other TV program genres Although recently some broadcasting companies have been trying to set up a drama production system, it seems that a well-structured system has not been established, yet. This study analyses the practices and mechanisms of drama producing processes based on the in-depth interviews with the experts in the drama production fields in three major broadcasting companies. It is found that the Korean drama production system is 'a producer-director system' and that the strategies for the windowing effects are not systematically applied from the pre-production stage. For the broadcasting companies to strengthen the competitiveness through drama, the expert-producer system should be introduced, the production elements should be systematically managed, and the multi-use strategies should be effectively established.

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