Comparison of Ideas of Dental Hygiene Education Programs between Korea and America

한국과 미국의 치위생 교육이념의 비교

  • Kim, Nam-Hee (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
  • Jang, Sun-Ok (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
  • Jun, Hyun-Sun (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
  • Kim, Young-Nam (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
  • Chung, Won-Gyun (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University)
  • 김남희 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 장선옥 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 전현선 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 김영남 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 정원균 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과)
  • Received : 2006.07.26
  • Accepted : 2006.09.22
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study was to compare the ideas of dental hygiene education programs between Korea and America. The America dental hygiene education program aimed at development capacity such as comprehensive dental hygiene care, critical thinking and problem solving, self-assessment skill to prepare for and engage in life-long learning, effective interpersonal and communication skill which evidence-based approach to dental hygiene process.

본 연구는 미국과 우리나라의 치위생 교육이념을 비교 분석하였다. 미국의 치위생 프로그램은 우리나라와 구별되는 이념적 특징으로서 치위생과정에 근거한 포괄적 치위생관리 능력, 표준적 수행능력, 비판적 사고와 문제해결 능력, 자율적 의사 결정 능력의 배양을 지향하고 있다. 또한 평생교육의 참여와 자기주도 학습을 수행할 수 있는 기초능력의 배양, 대인관계 및 의사소통 기술을 증진하고자 하는 교육이념을 표방하고 있다.

Keywords