The Influence of B2C e-Learning Site Service Quality on Customer's Reuse Intention

B2C e-러닝 사이트의 서비스품질이 재이용의향에 미치는 영향

  • 한대문 (동양대학교 관광경영대학 경영관광학부) ;
  • 김영렬 (충북대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 김종우 (동양대학교 관광경영대학 경영관광학부)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

The e-learning market in korea has been growing rapidly over the past several years. We selects the variables well matched to service quality of e-learning site on the basis of independent variables of this study, sets the models as adding the factors newly noticed such as convenience of site use in e-learning. We also see the significance of the relationships between service quality of e-learning site, personal performance, customer satisfaction and customer's reuse intention.

최근 e-러닝은 급속히 확산되고 있는 추세이며 이에 따른 이슈 중 하나가 e-러닝 사이트에 대한 서비스품질 즉, 제공하는 사이트의 서비스품질이 사용자들에게 얼마만큼의 학습성과를 통한 만족을 가져다 줄 수 있는 지에 관한 것이다. 본 연구에서는 e-러닝의 사업 분류 중 일반인과 학생을 교육대상으로 하는 B2C e-러닝 사이트의 서비스품절 결정요인을 구성하고 개인성과를 매개로 사용자만족과 재이용의향에 어떠한 영향을 미치는 지를 실증분석 하였다. 이러한 연구목적에 따른 결과를 토대로 e-러닝의 실질적인 활성화를 위해 우선적으로 고려해야 할 사항들과 전략적 시사점을 제시하였다.

Keywords