초록
본 연구의 목적은 중앙 행정기관 자료실이 이용자에게 보다 효율적인 웹기반 정보서비스를 제공하기 위한 방안을 제시하기 위한 것이다. 그러기 위하여 국내 중앙행정부처 18개 기관 자료실을 대상으로 '전용 홈페이지 구축 기관'과 '전용 홈페이지 미구축 기관'으로 나누어 이용자의 요구사항이 어떻게 다른지를 분석하였다. 그 결과 '전용 홈페이지 구축 기관'은 홈페이지 홍보, 홈페이지 이용률 향상을 위한 교육프로그램 제공 다양한 홈페이지 서비스를 위한 시스템 유틸리티 개선이 필요한 것으로 나타났으며. '미구축 기관'은 강력한 검색기능, 다양한 컨텐츠, 질 높은 정보서비스를 받을 수 있는 홈페이지 구축이 필요하다는 이용자의 요구가 있었다.
The purpose of this study is to propose some strategic directions which can promote the government libraries to provide the most effective and efficient information services. The study analyzes user opinion and demand in terms of the Web-based Information Services. For the analysis, the questionnaires were distributed to the 300 users in 18 government libraries. In the results, the study finds that the government libraries with homepage need to advertise homepage service. to provide the training programs, and to improve the system utility for better valuable homepage services. The government libraries without homepage, first of all, must construct their own homepage reflected in the users demand requiring the powerful retrieval ability, the diversity of contents, the high properness of information services.