DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Constraints on North-east Chinese Ports

북중국 항만의 운영 제약 요인에 관한 연구

  • Yoo Ju-Young (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kim Tae-Won (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Nam Ki-Chan (Dept. of Logistics Engineering, National Korea Maritime University)
  • 유주영 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김태원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2006.04.01

Abstract

As North-east Chinese parts including Shanghai port grow rapidly, competition among the Far-East parts to be a hub port is getting higher, somebody has even raised a crisis of Busan port. However there are same constraints an the North-east parts such as weather aggravation and long distance from main truck routes. When we consider the competitiveness of port, weather aggravation should be considered as one of the significant factors. But previous studies have rarely examined these kinds of external factors of port operation Therefore, this study analyze constraints an the North-east Chinese parts through a survey of same national flag shipping companies and agencies of foreign shipping companies. The result shows that the mast significant constraint in the North-east ports is weather aggravation which causes problems for regular schedules of shipping, operation cast and customer service qualities etc.

상해를 포함한 북중국 항만들이 빠르게 성장하면서 동북아 허브항을 지향하는 항만간의 경쟁이 치열하게 전개되고, 부산항의 위기론까지 대두되고 있다. 그러나 북중국 항만들의 성장에 관한 낙관적인 전망과 함께 기상 악화 및 지리적 원거리로 인한 운영상의 제약 문제가 제기되기도 한다. 기상 악화 문제는 선박 운항 및 터미널 하역 작업에 직접 영향을 미치기 때문에 항만의 경쟁력을 논할 때 우선 고려되어야 하는 요인 중 하나이지만 기존 문헌은 이러한 항만 운영 외적 요인에 대한 검토가 극히 미흡하다. 따라서 본 논문은 국내 소재 국적 선사 및 외국선사 대리점을 대상으로 상해 및 북중국 항만의 제약 요인을 분석하였다. 조사 결과 응답자들은 북중국 항만의 최대 제약 요인으로서 기상 악화를 꼽았으며, 그로 인한 세부적인 문제점으로서 정기선박의 스케줄 운영 불가, 일정을 맞추기 위해 해당 항만을 건너뛸(skip) 경우 발생하는 유지비용 과다, 화물집하의 어려움, 납기 준수 불가, 영업물량 감소 등을 들었다.

Keywords

References

  1. 남기찬, 송용석, 연정흠(2003), '중국 상해 신항만 개발계획 평가', 대한교통학회지, 제21권 제5호, pp.7-15
  2. 류형근, 이홍걸, 여기태(2003), 'FCM법을 이용한 아시아 항만의 경쟁력 수준 분류와 부산항의 위상', 대한교통학회지, 제21권 5호, pp.7-18
  3. 임종관, 이주호(2005), '양산항 개장이 동북아 항만 경쟁구도에 미치는 영향', 한국해양수산개발원
  4. 최재선, 우종균, 양은주(2005), '중국 양산항 개장의 영향과 대응방안', 해양수산 현안분석, 한국해양수산개발원
  5. 한국컨데이너부두공단(2004), '상하이(대소양산) 및 북중국 항만의 발전이 미치는 영향과 대응방안 연구'
  6. 한철환, 우종균(2004), '북중국 항만 발전이 우리나라 환적화물 유치에 미치는 영향', 한국해양수산개발원
  7. 中國氣像局上海台硏究所(2006), http://www.typhoon.gov.cn/
  8. 中國氣象局(2006), http://www.nmc.gov.cn/
  9. Kevin Cullinane, Wang Teng Fei, Sharon Cullinane (2004), 'Container Terminal Development in Mainland China and Its Impact on the Competitiveness of the Port of Hong Kong', Transport Reviews, vol.25 no.1, pp.33-56
  10. Song, D. W. (2002), 'Regional container port competition and co-operation: the case of Hong Kong and South China', Journal of Transport Geography 10, pp.99-110 https://doi.org/10.1016/S0966-6923(02)00003-0
  11. Wang, J. J. Brian Slack(2004), 'Regional governance of port development in China: a case study of Shanghai International Shipping Center', Maritime Policy & Management, vol.31 no.4, pp.357-373 https://doi.org/10.1080/0308883042000304467